Zeler

Chrumkavá zelenina pre štíhlu líniu

Popis

Zeler je zelenina patriaca do čeľade Apiaceae. Je tiež dobre známy pre svoje chrumkavé stonky, ktoré ľudia často konzumujú ako nízkokalorické občerstvenie.

Avšak, zeler nie je len chutné nízkokalorické jedlo. Existuje celý rad ďalších dôvodov, prečo by ste mohli chcieť zahrnúť túto zeleninu do svojho jedálnička.

Detoxikačné produkty
Najlepšie detoxikačné produkty si môžete pozrieť v našom kompletnom zhodnotení – všetky informácie na správny výber detoxikačného nápoja. Pozrieť produkty na detoxikáciu 

Zeler sa považuje za prospešný pre zažívací trakt a kardiovaskulárny systém. Okrem toho, semená rastliny sú tiež bežne používané v medicíne na úľavu od bolesti.

Bolo zistené, že zeler stráca len veľmi málo z jeho živín pri pare. V štúdii publikovanej v roku 2011 vedci skúmali stratu celkových fenolových antioxidantov zo zeleru, keď je zmrazený (po dobu 3 minút), dusený (po dobu 10 minút) a varený (po dobu 10 minút). Kým varenie a mrazenie majú za následok významné antioxidačné straty (38-41%), zeler pripravený na pare si svoje antioxidanty zachováva.

Pôvod

Existuje hneď niekoľko odrôd zeleru. Poznáme buľvový, stopkový, listový. Priami predkovia zeleru boli kultivovaní v niektorých častiach Európy a Stredomorí už v roku 1000 pred naším letopočtom a o zelere existujú záznamy, ktoré dokazujú, že sa používal ako liečivá rastlina v starovekom Egypte. K dispozícii sú tiež dôkazy, že dávni grécki atléti jedli zelerové listy v snahe zvíťaziť.

V súčasnej dobe je viac ako miliarda libier zeleru vyrábaná každý rok v Spojených štátoch, v Kalifornií, Michigane a Floride, čo predstavuje asi 80% celkovej produkcie zeleru. Priemerný americký  dospelý človek zje asi 6 libier zeleru ročne. Podstatné množstvo zeleru v USA pochádza z Mexika a USA vyváža asi 200 miliónov libier zeleru do Kanady každý rok.

Význam pre zdravie

Zeler je významným zdrojom antioxidantov, vrátane vitamínu C, beta-karoténu, a mangánu. Obsahuje tiež fytonutrienty. Mnoho z týchto fytoživin spadá do kategórie fenolických antioxidantov a bolo preukázané, že poskytú protizápalové výhody. Nižšie je uvedený reprezentatívny zoznam fenolových antioxidantov, ktoré sú obsiahnuté v zelere.

  • fenolové látky
  • kyselina kávová
  • kyselina caffeolyquinic
  • kyselina škoricová
  • kyselina kumarová
  • kyselina ferulová
  • flavóny
  • apigenin
  • luteolín
  • flavonoly
  • quercetin
  • kaempferol
  • Dihydrostilbenoids
  • lunularin
  • fytosteroly
  • beta-sitosterol
  • furanokumarin
  • bergapten
  • psoralen

V štúdiách vykonaných na zvieratách bolo preukázané,  že extrakty zeleru, ktoré obsahujú vyššie uvedené fytonutrienty, znižujú nebezpečenstvo oxidačného poškodenia telesných tukov a nebezpečenstvo oxidačného poškodenia cievnych stien. Okrem toho bolo preukázané, že tieto extrakty zabraňujú vzniku zápalovej reakcie zažívacieho traktu a krvi. Niektoré výskumy tiež naznačujú schopnosť zeleru chrániť zažívací trakt a pečeň po konzumácii akrylamidu. ( akrymalid sú potencionálne toxické látky, ktoré vznikajú v potravinách reakciou cukru a amynokyselín, zvyčajne prostredníctvom vyprážania).

Podpora zažívacieho traktu

Okrem antioxidačných a protizápalových živín, ktoré pomáhajú chrániť zažívací trakt ako celok, zeler obsahuje polysacharidy, pektín, ktorý dokáže poskytnúť žalúdku špeciálne výhody. Pektín je molekula cukru, ktorá je z väčšej časti vytvorená z látky nazývanej kyselina glukurónová.

Zeler môže tiež zabániť  vzniku bolestivých vredov. V roku 2010 bola zverejnená štúdia v Journal of Pharmaceutical Biology, v ktorej sa zistilo, že zeler obsahuje špeciálny typ extraktu etanolu, ktorý je užitočný pri ochrane sliznice tráviaceho traktu z vredov. Zeler má schopnosť významne doplniť spotrebované úrovne žalúdočného hlienu, ktorý je potrebný v žalúdočnej sliznici.

Výskumní pracovníci sa domnievajú, že zeler vyživuje žalúdok, hrubé črevo a črevá v dôsledku prítomnosti chemických zložiek, ako sú flavonoidy, triesloviny, prchavé oleje a alkaloidy, ktoré riadia hladinu žalúdočnej kyseliny uvoľnenej za súčasného zlepšenia úrovne ochranného hlienu.

Chráni srdce

Výhody zeleru začínajú tým, že je vynikajúcim zdrojom antioxidantov a prospešných enzýmov. Okrem vitamínov a minerálnych látok, ako je vitamín K, vitamín C, obsahuje aj draslík, kyselinu listovú a vitamín B6.

Po stáročia bol podávaný v ľudovom liečiteľstve  ako antihypertenzív a dodnes zeler preukazuje, že ponúka aj kardiovaskulárne výhody. V posledných farmakologickch štúdiach, zeler vykazuje antioxidačné a protizápalové účinky, ktoré pomáhajú zlepšiť krvný tlak a hladinu cholesterolu v krvi, rovnako slúži ako prevencia srdcových ochorení.

Zeler tiež poskytuje vlákninu – najmä keď jete viac ako jednu šálku naraz – posilňuje  trávenie a chudnutie. Okrem toho zeler obsahuje vysoký podiel vody a elektrolytov a môže zabrániť dehydratácii. Špeciálne zlúčeniny pomáhajú zeleru pôsobiť ako diuretikum a znižuje nadúvanie. Ako dodávateľ antioxidantov, flavonoidov a fytoživín, ďalšie významné výhody zeleru zahŕňajú jeho schopnosť zlepšiť pečeň, kožu, očí a kognitívne zdravie.

Pomáha liečiť vysoký krvný tlak

Extrakt zo semien zeleru má anti-hypertenzné vlastnosti, ktoré pomáhajú znižovať vysoký krvný tlak, jeden z rizikových faktorov vzniku koronárnych srdcových  ochorení, ktoré sú najväčšou príčinou úmrtia v priemyselných krajinách.

Semená zeleru môžu potenciálne pomáhať ku kontrole chronicky zvýšenej hladiny krvného tlaku, ktorý dokážu znižovať  tlak vďaka látke zvanej hexanic a extraktom, ktoré zlepšujú krvný obeh, znižujú zápal a kontrolujú krvný tlak.

Nutričné hodnoty

Zeler

Množstvo na 100 g

Kalórie (kcal) 16

Tuky 0,2 g

Nasýtené mastné kyseliny 0 g

Polynenasýtené mastné kyseliny 0,1 g

Mononenasýtené mastné kyseliny 0 g

Cholesterol 0 mg

*Vysvetlivky: Makroprvky a stopové prvky sa udávajú v mg, ultrastopové prvky v mg. Pri vitamínoch rozpustných v tukoch  sa často sa uvádza jednotka IU:

  • Vitamín A : 1 IU je biologický ekvivalent 0,3 mcg retinolu, alebo 0,6 mikrogramov beta-karoténu
  • Vitamín C : 1 IU je 50 mcg kyseliny L-askorbovej
  • Vitamín D : 1 IU je biologický ekvivalent 0,025 mcg cholekalciferolu alebo ergokalciferolu
  • Vitamín E : 1 IU je biologický ekvivalent asi 0,67 mg D-alfa-tokoferol, alebo 0,9 mg dl-alfa-tokoferol.

Ako pestovať?

zeler pestovanie

Semená zeleru vysievame už vo februári, najneskôr na začiatku marca pri všetkých druhoch zeleru (teda buľvového, stopkového i vňaťového). Semienka zeleru nám totiž klíči 2 – 3 týždne v teple pohybujúcim sa medzi 15 – 20 stupňami Celzia. Túto fázu môžeme obísť len tak, že si v máji sadeničky kúpime. Sadeničky nedávajte do chladu.

Prodetox Prodetox
Prodetox je jedinečný nápoj, ktorý obsahuje 25 špecifických látok na očistu a regeneráciu tela. Alebo si chcem ešte prečítať recenziu.
Blendea Blendea
Vyskúšajte Blendeu pri tráviacich problémoch so 4 kľúčovými superpotravinami. Alebo si chcem ešte prečítať recenziu.

Využitie v kuchyni

Vyberajte si zeler, ktorý vyzerá sviežo a jeho listy sú bledo zelenej až jasne zelenej farby so žltými alebo hnedými škvrnami. Niekedy môže zeler napadať hmyz. Ak chcete skontrolovať poškodenie, oddeľte stonky a hľadajte hnedé a čierne škvrny.

Väčšina ľudí je len stonky zo zeleru, ale listy a semená sú tiež jedlé a pre naše telo veľmi prospešné. Napríklad, zelerové listy  sú skvelým doplnkom k hranolkám a polievkam.

Zelerové semená možno nájsť buď v plnej podobe semien alebo mleté – majú impozantné zdravotné výhody samy o sebe, pretože pomáhajú znížiť zápal a bojovať proti bakteriálnym infekciám.

V niektorých častiach sveta sa zeler pestuje predovšetkým pre svoje blahodarné semená. Tieto semená sa rozdrvené bežne používajú ako korenie a obsahujú špeciálne látky olejovitej konzistencie s názvom apiol, ktorý sa používa ako látka na úpravu chuti a pre jeho mnoho lekárskych účelov.

Zeler
5 (100%) 2 vote[s]

Vyjadri svoj názor