Vitamín C

Kyselina L-askorbová

Vitamín C je vitamín, ktorého najlepším zdrojom je ovocie a zelenina, najmä citrusové plody. Väčšina odborníkov odporúča získavať vitamín C zo stravy viac ako ho užívať vo forme vitamínového doplnku.

Ideálnym zdrojom pre doplnenie vitamínu C je čerstvá vylisovaná pomarančová šťava alebo čerstvý mrazený koncentrát. Určite nepite rôzne džúsy, ktoré neobsahujú toľko vitamínu C.

Z hľadiska histórie sa vitamín C používa pri prevencii a na liečbu skorbutu. Skorbut je teraz pomerne vzácna choroba ktorou trpeli najmä námorníci, piráti a iní, ktorí trávili dlhý čas na palube lodí. Keď cesta trvala dlhšie ako dodávka ovocia a zeleniny, námorníci začali trpieť nedostatkom vitamínu C, ktorý viedol k tejto chorobe.

V súčasnosti sa vitamín C najčastejšie používa ako prevencia a liečba prechladnutia. Niektorí ľudia ho používajú pre liečbu infekcií, vrátane ochorenia ďasien, na akné a iné kožné infekcie, zápal priedušiek, HIV, žalúdočných vredov spôsobených baktériami Helicobacter pylori a tuberkulózy. Používa sa tiež pri infekciách močového mechúra a prostaty.

Niektorí ľudia používajú vitamín C pri depresii, demencii, Alzheimerovej chorobe, fyzickom a duševnom strese, únave, a pri problémoch s pozornosťou a hyperaktivitou. Vitamín C zvyšuje vstrebávanie železa a napravuje nerovnováhu bielkovín v prípade niektorých novorodencov.

Existujú určité štúdie, že vitamín C pomáha aj na cievy a srdce. Konkrétne pri kôrnatení tepien, zabraňuje zrazeninám v tepnách a žilách, srdcovému infarktu, mŕtvici, vysokému krvnému tlaku a vysokej hladine cholesterolu.

Vitamin C je tiež používaný ako prevencia pred šedým zákalom, prevencia ochorení žlčníka, zubnej dutiny (kazu), zápche, na posilnenie imunitného systému, pri úpale, sennej nádche, astme, bronchitíde, cystickej fibróze, neplodnosti, diabete, chronickom únavovom syndróme, autizme, poruche kolagénu, artritíde a burzitíde, bolesti chrbta, rakovine a osteoporóze.

Medzi ľahšie využitie patrí zlepšenie fyzickej odolnosti a spomalenie starnutia. Tiež pôsobí proti nežiaducim účinkom kortizónu a pomáha pri abstinenčných príznakoch.

Niekedy ľudia využívajú vitamín C aplikáciou na kožu ako ochranu pred slnkom a znečisťujúcimi látkami. Tiež je nápomocný pri poškodeniach kože spôsobenými rádioterapiou.

Tip pre Vás
Trpíte zlým trávením, nafukovaním či pomalým metabolizmom alebo sa u Vás prejavujú zvláštne a ťažko identifikovateľné symptómy? Pravdepodobne Vám chýba kľúčový prvok vo výžive a preto je tu PRODETOX – skvelý doplnok s prospešnými baktériami, očisťujúcimi zložkami a prírodným zložením! Chcem si prečítať o produkte PRODETOX 

Ako vitamín C funguje?

vitamin-c-zdroje-

Vitamín C je dôležitý pre správny vývoj a funkciu mnohých častí tela. Hrá dôležitú úlohu pri udržiavaní správnej imunitnej funkcie.

Vitamín C je efektívny pri:

  • Nedostatku vitamínu C prostredníctvom vpichovania injekcií alebo ústami
  • Vstrebávaní železa. Podávanie vitamínu C spolu so železom môže zvýšiť množstvo železa, ktoré ľudské telo absorbuje
  • Genetickej poruche u novorodencov s názvom tyrozinémia. Vitamín C zlepšuje genetickú poruchu u novorodencov, ktorých hladina aminokyseliny tyrozínu je príliš vysoká.
  • S vekom súvisiacou stratou zraku ( vekom podmienená makulárna degenerácia, AMD). Užívanie vitamínu C v kombinácii so zinkom, vitamínom E a betakaroténom na dennej báze pomáha zabrániť strate zraku alebo spomaliť zhoršenie AMD u pacientov s pokročilou AMD.
  • Klesajúcej bielkovine v moči (albuminuria). Vitamín C v kombinácii s vitamínom E môže znížiť bielkoviny v moči u ľudí s diabetom.
  • Kôrnatenie tepien (asteroskleróza). Užívanie vitamínu C znižuje riziko kôrnatenia tepien. Vitamín C tiež spomaľuje rýchlosť akým sa táto choroba zhoršuje.
  • Rakovine. Príjem vitamínu C s potravín môže znížiť riziko vzniku rakoviny. Niektoré výskumy dokazujú, že zvýšený príjem vitamínu C prostredníctvom ovocia a zeleniny znižuje riziko vzniku rakoviny, avšak rovnaký účinok nie je dokázaný v prípade užívania vitamínových doplnkov.
  • Bežné nachladnutie. Sú tu určité diskusie o účinnosti vitamínu C pri liečení prechladnutia. Avšak väčšina dôkazov ukazuje, že pri vysokej dávke vitamínu C sa môže skrátiť priebeh prechladnutia o 1 až 1,5 dňa. Vitamín C ale nie je účinný ako prevencia pred nachladnutím.
  • Problémy s obličkami súvisiace s kontrastnou látkou používanou pri diagnostickom teste nazývanom angiografia. Užívanie vitamínu C pred a po angiografii znižuje riziko vzniku problémov s obličkami.
  • Začervenanie pleti po kozmetických procedúrach. Vitamín C znižuje začervenanie kože po ošetrení laserom na zbrúsenie jaziev a odstránenie vrások
  • Infekcia pľúc spôsobená veľkou fyzickou aktivitou. Užitie vitamínu C pred ťažkou fyzickou aktivitou ako je maratón, by mohlo zabrániť infekcii horných dýchacích ciest, ktoré niekedy nasledujú po takýchto ťažkých fyzických aktivitách.
  • Ochorenia žlčníka: užívanie vitamínu C môže pomôcť k prevencii ochorenia žlčníka u žien. Avšak nezdá sa, že by rovnaký efekt bol dosiahnutý aj pri mužoch.
  • Vredy na žalúdku spôsobené baktériou zvanou helicobacter pylori. Vitamín C znižuje niektoré vedľajšie účinky spôsobené liečbou tejto baktérie. Potom čo sú baktérie helicobactera zabité, vitamin C znižuje vývoj prekanceróznych lézií v žalúdku.
  • Abnormálny rozpad červených krviniek (helolytická anémia). Ošetrenie vitamín C môže zlepšiť hemolytickú anémiu
  • Vysoký krvný tlak. Zdá sa, že vitamín C znižuje systolický krvný tlak, avšak nie je to účinné pri znížení diastolického tlaku.
  • Otrava olovom. Zdá sa, že vitamín C v potrave má schopnosť znížiť hladinu olova v krvi.
  • V prípade liekov používaných na bolesť v hrudníku, ako napríklad nitroglycerín spôsobuje ich dlhšiu účinnosť.
  • Artróza. Ľudia užívajúci vitamín C v potrave alebo ako vitamínový doplnok zabránili zhoršeniu príznakov u ľudí s osteoartrózou a nedošlo k strate chrupavky.
  • Fyzická výkonnosť. Konzumácia vitamínu C zlepšuje fyzickú výkonnosť a svalovú silu u starších ľudí. Tiež zvyšuje príjem kyslíka počas cvičenia u dospievajúcich chlapcov.
  • Úpal. Užívanie vitamínu C spolu s Vitamínom E zabraňuje spáleniu sa slnkom. Toto však neplatí pokiaľ užívame vitamín C, iba samostatne.
  • Vráskavá koža. Pleťové krémy, ktoré obsahujú vitamín C, alebo vitamín C v kombinácii s acetyl tyrozínom, síranom zinočnatým, sodnými soľami kyseliny hyalurónovej a bioflavonoidov zmierňuje príznaky starnutia na tvári spôsobené slnečným žiarením.

Vitamín C nie je účinný pri:

  • Zápale priedušiek. Zdá sa, že vitamín C nemá žiadny vplyv na zápal priedušiek
  • Alzheimerovej chorobe a demencii. Vitamín C užívaný ako súčasť stravy alebo ako doplnok alebo spolu s vitamínom E, neznižuje riziko vzniku Alzheimerovej choroby alebo demencie. Avšak niektoré výskumy ukazujú, že dlhodobé užívanie vitamínu C a E je spojené so znížením rizika Alzheimerovej choroby.
  • Očnom ochorení spojenom s liekom interferón. Užívanie vitamínu C na dennej báze neznižuje riziko ochorenia oka spojeného s terapiou interferónom u ľudí s ochorením pečene.
  • Rakovine pľúc. Výskum naznačuje, že vitamín C neznižuje riziko rakoviny pľúc alebo úmrtia na rakovinu pľúc
  • Smrť z akejkoľvek príčiny. Niektoré výskumy naznačujú, že vysoká hladina vitamínu C v krvi je spojená s nižším rizikom úmrtia z akejkoľvek príčiny. Iné výskumy ukazujú, že užívanie vitamínu C na dennej báze spolu s vitamínom E, beta-karoténom, selénom a zinkom neznižuje riziko úmrtia.
  • Vysokom krvnom tlaku počas tehotenstva. Niektoré výskumy ukazujú, že užívanie vitamínu C spolu s vitamínom E zabraňuje vysokému krvnému tlaku počas vysoko rizikovom tehotenstve. Avšak väčšina výskumov ukazuje, že to nezabraňuje vzniku vysokého krvného tlaku v priebehu tehotenstva.
  • Rakovine prostaty. Výskumy ukazujú, že pri kombinácii vitamínu C, vitamínu E, beta-karoténu, selénu, zinku neznižujú riziko rakoviny prostaty.

Nedostatočné dôkazy účinnosti vitamínu C pri:

  • Sennej nádche. Tu je rozporuplný dôkaz o vplyve vitamínu C na zlepšenie príznakov sennej nádchy. Pričom sa nezdá, že by vitamín C zabraňoval sennej nádche.
  • Poškodení srdca spôsobeným liekom na liečbu rakoviny Antracyklín. Výskum naznačuje, že vitamín C spolu s vitamínom E a ďalšími zložkami neznižuje riziko poškodenia srdca spôsobené liekom antracyklín.
  • Poškodení žalúdka spôsobené užívaním aspirínu. Niektoré výskumy naznačujú, že vitamín C môže zabrániť poškodeniu žalúdka spôsobeným aspirínom
  • Astme. Existujú určité dôkazy, že ľudia s astmou môžu mať nízku hladinu vitamínu C. Avšak užívanie vitamínu C neznižuje riziko vzniku astmy ani nezlepšuje symptómy astmy.
  • Deficite pozornosti a hyperaktivity pri ADHD.Niektoré dôkazy naznačujú, že užívanie vitamínu C vo vysokých dávkach neznižuje symptómy ADHD. Iné výskumy naznačujú, že nízke dávky vitamínu C môžu zvýšiť niektoré príznaky choroby ako nepokoj a sebaovládanie u detí s ADHD.
  • Autizme. Nedávne dôkazy naznačujú, že užívanie vitamínu C znižuje závažnosť príznakov autizmu u detí.
  • Rakovine močového mechúra. Nezdá sa, že vitamín C má vplyv na prežitie u ľudí s rakovinou močového mechúra
  • Rakovine prsníka. Výskum zameraný na liečbu rakoviny prsníka pomocou vitamínu C je plný rozporov. Niektoré výskumy naznačujú, že vysoký príjem vitamínu C prostredníctvom potravy znižuje riziko rakoviny prsníka, zatiaľ čo iné výskumy naznačujú, že to nemá žiadny vplyv.
  • Ochorení srdca. Výskum o účinku vitamínu C na ochorenie srdca je nejasný. Preto je potrebný ďaľší výskum na využitie vitamínu C ako prevencie pri srdcových ochoreniach. Avšak, zvýšený príjem vitamínu C sa zdá byť výhodným v prípade srdcových ochorení.
  • Šedom zákale. V tomto prípade existujú určité protichodné informácie. Vitmaín C spolu s vitamínom E a beta-karoténom nemá žiadny významný vplyv na straty zraku súvisiace s vekom v dôsledku šedého zákalu. Na druhej strane, iné výskumy ukazujú, že užívanie multivitamínov s obsahom vitamínu C po dobu 10 rokov, zabraňuje šedému zákalu. Užívanie dolnkov počas kratšieho obdobia rovnaké účinky nemá.
  • Rakovine krčka maternice. Niektoré výskumy naznačujú, že užívanie vitamínu C znižuje riziko vzniku rakoviny krčka maternice.
  • Zlom krvnom obehu v nohách. Z výskumu vyplýva, že pri konkrétnom produkte (cyklo 3 fort), ktorý obsahuje hesperedín, metyl chalkón a vitamín C znižuje bolesť, kŕče a ďalšie príznaky u ľudí so zlým prekrvením nôh.
  • Zubnom povlaku. Žuvačka s obsahom vitamínu C redukuje zubný povlak.
  • Cukrovke. Niektoré výskumy naznačujú, že užívanie vitamínu C znižuje hladinu krvného cukru a cholesterolu u ľudí s diabetom. Vitamín C však neznižuje riziko vzniku cukrovky.
  • Rakovine žalúdka. Nie všetci súhlasia s tým, že užívanie vitamínu C zabraňuje rakovine žalúdka. Avšak niektoré dôkazy naznačujú, že užívanie vitamínu C zabraňuje rozširovaniu rakoviny.
  • Dne. Výskum naznačuje, že zvýšený príjem vitamínu C z potravy je spojený s nižším rizikom dny u mužov.
  • HIV/AIDS. Užívanie vitamínu C spolu s vitamínom A, beta-karoténom, vitamínom E, selénom a koenzýmom Q10 má určité výhody pri ľuďoch s HIV/AIDS. Avšak ani vysoké ani nízke dávky vitamínu C nemajú vplyv na aktivitu vírusu v tele. Vitamín C spolu s vitmamínom B a vitamínom E počas tehotenstva a pri dojčení, znižujú riziko prenosu HIV na dieťa.
  • Vysokej hladine cholesterolu. Vitamín C neznižuje hladinu cholesterolu u ľudí s normálnou hladinou cholesterolu, avšak výskum naznačuje, že užívanie vitamínu C znižuje lipoproteín s nízkou hustotou cholesterolu u ľudí s vysokým cholesterolom.
  • Neplodnosti. Existujú dôkazy,že užívanie vitamínu C u žien, ktoré majú problém s plodnosťou je prospešné.
  • Leukémie. Existujú určité dôkazy, že vitamín C zvyšuje účinky lieku arsenitýn u ľudí s leukémiou
  • Psychickej záťaži. Vitamín C znižuje krvný tlak a symptómy v dobe duševnej tiesne.
  • Ochorení pečene. Nedávne výskumy naznačujú, že užívanie vitamínu C spolu s vitamínom E zlepšuje niektoré funkcie pečene u ľudí s určitým ochorením pečene. Avšak nezdá sa, že znižuje opuch pečene.
  • Osteoporóza. Niektoré dôkazy naznačujú, že vitamín C môže zvýšiť pevnosť kostí. Avšak vyššia hladina vitamínu C v krvi u žien po menopauze je spojená s nižšou hustotou kostí.
  • Zápale pľúc. Niektoré výskumy naznačujú, že vitamín C môže znížiť riziko zápalu pľúc, ako aj dobu trvania tohto ochorenia.
  • Bakteriálna infekcia v nervovom systéme (tetanus). Niektoré dôkazy naznačujú, že užívanie vitamínu C denne spolu s konvenčnou liečbou znižuje riziko úmrtia detí s tetanom.
  • Infekcie močových ciest (UTI). Výskumy naznačujú, že užívanie vitamínu C nezabraňujú infekcii močových ciest u starších ľudí.
  • Ochorení obličiek
  • Cystickej fybróze
  • Chronickom únavovom syndróme
  • Ranách
  • Tuberkulóze
  • Zápche
  • Akné

Vedľajšie účinky vitamínu C

Vitamín C je bezpečný pre väčšinu ľudí. U niektorých ľudí môže vitamín C spôsobiť nevoľnosť, vracanie, pálenie záhy, žalúdočné kŕče, bolesti hlavy a iné. Tieto vedľajšie účinky sa môžu objaviť pri zvýšených dávkach vitamínu C. Dávka vyššia ako 2000 mg na dennej báze môže byť nebezpečná a spôsobiť mnoho vedľajších účinkov, vrátane obličkových kameňov a ťažkej hnačky. U ľudí, ktorí mali obličkový kameň, činí viac ako 1000 mg zvyšujúce sa riziko recidívy obličkových kameňov.

Osobitné opatrenia a upozornenia pri užívaní vitamínu C

Tehotenstvo a dojčenie: vitamín C je bezpečný pre tehotné a dojčacie ženy ak je užívaný v množstve nepresahujúcom 2000 mg denne u žien nad 19 rokov a 1800 mg denne u žien vo veku 14 – 18 rokov. Príliš veľa vitamínu C počas tehotenstva môže spôsobiť problémy pre novorodenca.

Dojčatá a deti: vitamín C je pravdepodobne bezpečný ak je užívaný v správnych dávkach. Stáva sa nebezpečným ak je užívaný v dávkach vyšších ako 400 mg denne pri deťoch od 1 do 3 rokov, 650 mg denne pri deťoch od 4 do 8 rokov, 1200 mg denne pri deťoch od 9 do 13 rokov a 1800 mg denne pri deťoch od 14 do 18 rokov.

Angioplastika: neberte doplnku obsahujúce vitamín C, alebo iné antioxidačné vitamíny (beta-karotén, vitamín E) bezprostredne pred a po angioplastike. Tieto vitamíny pravdepodobne zabraňujú správnej hojivosti.

Cukrovka: vitamín C by mohol zvýšiť hladinu cukru v krvi. U starších žien s diabetom vitamín C v množstve väčšom ako 300 mg za deň zvyšuje riziko úmrtia na srdcové ochorenia. Preto neužívajte vitamín C vo väčších dávkach ako je odporúčané.

Obličkové kamene alebo anamnéza obličkových kameňov: vysoké dávky vitamínu C môže zvýšiť pravdepodobnosť výskytu obličkových kameňov.

Fajčenie a žuvací tabak: fajčenie a žuvací tabak znižuje hladinu vitamínu C. Preto by sa dávky u týchto ľudí mali zvýšiť.

Interakcie vitamínu C s inými látkami

Vitamín C reaguje s:

  • Hliníkom: hliník sa nachádza vo väčšine antacíd. Vitamín C zvyšuje absorbciu hliníka do tela. Preto je lepšie užívať vitamín C 4 hodiny pred alebo po užití antacíd.
  • Estrogénom: vitamín C znižuje schopnosť ako rýchlo sa telo zbaví estrogénov. Užívanie vitamínu C spolu s estrogénom zvyšuje účinky a vedľajšie účinky estrogénov.
  • Flufenazínom: veľké množstvo vitamínu C znižuje množstvo flufenazínu v tele.
  • S liekmi proti rakovine: vitamín C je antioxidant. Existujú určité obavy, že antioxidanty by mohli znižovať účinnosť niektorých liekov používaných na liečbu rakoviny.
  • S liekmi proti HIV/AIDS: veľké dávky vitamínu C môžu znížiť, koľko liečiva užívaného na HIV/AIDS ostáva v tele. To by mohlo znížiť účinnosť niektorých liekov.
  • Lieky používané na zníženie cholesterolu: vitamín C, beta-karotén, selén a vitamín E môžu znížiť účinnosť niektorých liekov používaných na znižovanie hladiny cholesterolu. Nie je známe, či túto účinnosť znižuje aj vitamín C keď je užívaný samostatne.
  • S niacínom: vitamín C spolu s vitamínom E, beta-karoténom, selénom môže znížiť niektoré dôležité účinky niecínu. Niacín môže zvýšiť dobrý cholesterol.
  • S warfarínom: warfarín sa používa k spomaleniu krvej zrážanlivosti. Veľké množstvo vitamínu C môže znížiť účinnosť warfarínu.
  • S paracetamolom: telo odbúrava paracetamol, aby sa ho zbavilo. Veľké množstvo vitamínu C môže znížiť, ako rýchlo telo rozkladá paracetamol.
  • S aspirínom: veľké množstvo vitamínu C znižuje odbúravanie kyseliny acetylsalicylovej. Zníženie odbúravania kyseliny acetysalicylovej môže zvýšiť účinky a nežiaduce účinky aspirínu.

 

Prodetox

prodetoxProdetox odstraňuje problémy s trávením, nafukovaním a nadväzujúcimi problémami s metabolizmom. Zlepšuje trávenie, umožňuje chudnutie a tento anglický produkt zásadným spôsobom zvyšuje kvalitu života.

Jedno balenie obsahuje až 30 sáčkov, a je nutné ho užívať dlhodobo, aby sa telo zregenerovalo. Denne sa užíva jeden sáčok rozpustený vo vode. Ide o optimálny plán. Cena je iba 35 eur na pri jednom balení.

Zloženie:

  • Vláknina
  • Byliny ako Zázvor, Mäta prieporná a ďaľšie
  • Baktérie, ktoré sú kľúčovým prvkom v trávení a podľa najnovších štúdií aj v chudnutí
  • Antioxidanty

V strave nachádzame čím ďalej menej kľúčových výživových látok a hlavne neobsahuje baktérie, ktoré umožňujú trávenie. Prodetox je preto vytvorený na dlhodobé užívanie, aby Váš organizmus fungoval správne a vitálne počas celého roka.

Alebo prečítaj recenziu

Dávkovanie

Pri skorbute: 100 – 250 mg raz alebo dva krát denne po dobu niekoľkých dní.

Na liečbu prechladnutia: 1 – 3 g denne

Pre zabránenie poškodenia obličiek spojeným s kontrastnými látkami používanými pri diagnostických testoch: 3 gramy pred koronárnou angiografiou a potom 2 gramy po zákroku vo večerných hodinách a opäť nasledujúci deň.

Pre spomalenie progresie kôrnatenia tepien: pomalým uvoľňovaním vitamínu C 250 mg v kombinácii s 91 mg vitamínu E dva krát denne po dobu 6 rokov

Pri tyrozinémii u nedonosených detí liečených s vysokým obsahom bielkovín: 100 mg vitamínu C

Pre zníženie bielkoviny v moči u pacientov diabetu 2 typu: 1250 mg vitamínu C spolu s 680 IU vitamínu E denne počas 4 týždňov.

Odporúčaná denná dávka (RDA) vitamínu C je nasledovná: Deti od 0 do 12 mesiacov: 30 – 35 mg, deti od 1 do 3 rokov: 15 mg, deti od 4 do 8 rokov: 25 mg, deti od 9 do 13 rokov: 45 mg, dospievajúci 14 do 18 rokov: 75 mg u chlapcov a 65 mg pre dievčatá, dospelí vo veku 19 a vyššie: 90 mg pre mužov a 75 mg pre ženy.

Tehotenstvo a dojčenie: vek 18 rokov alebo mladšie 115 mg, vo veku 19 až 50 rokov 120 mg, ľudia ktorí užívajú tabak by mali prijať 35 mg denne.

Nepríjmajte viac ako nasledujúce množstvo vitamínu C: 400 mg za deň pri deťoch vo veku 1 až 3 roky, 650 mg denne pri deťoch od 4 do 8 rokov, 1200 mg denne pri deťoch od 9 do 13 rokov a 1800 mg denne pri dospievajúcich, tehotných a dojčiacich ženách vo veku 14 až 18 rokvo a 2000 mg denne pri dospelých, tehotných a dojčacich ženách.

Aplikácia na kožu:

Prípravky na redukciu vrások s obsahom vitamínu C sa používajú dene. Používajú sa krémy, ktoré obsahujú 5% až 10% vitamínu C.

Vitamín C
2.8 (56%) 5 votes

Vyjadri svoj názor