Vitamín D

Kalciferol

Vitamín D je vitamín, ktorý môžete nájsť v malých množstvách v niektorých jedlách, vrátane tučných rýb ako je sleď, makrela, sardinky a tuniak. Aby sa vitamín D stal ešte dostupnejším, pridáva sa do mliečnych výrobkov, džúsov a cereálií, ktoré sa uvádzajú ako obohatené vitamínom D. Hlavným zdrojom vitamínu D, ktoré naše telo získa je z 80-90% zo slnečného žiarenia.

Vitamín D sa používa na prevenciu a liečbu krivice, ktorá je spôsobená nedostatkom vitamínu D v tele. Vitamín D je tiež používaný na liečbu slabých kostí (osteoropózy), bolesti kostí (osteomalácia), úbytok kostnej hmoty, ktorý sa nazýva hyperparatyreóza a dedičné ochorenie (osteogenesis imperfecta) v ktorom sú kosti obzvlášť krehké a ľahko zlomiteľné. Používa sa ako prevencia pred zlomeninami, spôsobenými pádom, u osôb s rizikom vzniku osteoropózy a ako prevencia v prípade nízkej hladiny vápnika a strate kostnej hmoty u ľudí so zlyhaním obličiek.

Vitamín D sa používa tiež pre dobré fungovanie srdca a ciev, vrátane liečby vysokého krvného tlaku a vysokej hladiny cholesterolu. Taktiež sa používa na liečbu cukrovky, obezity, svalovej slabosti, roztrúsenej sklerózy, reumatickej artritíde, chronickej obštrukčnej chorobe pľúc, astme, bronchitíde, predmenštruačnom syndróme a na ochorenia ďasien.

Niektorí ľudia používajú vitamín D na zlepšenie kožných stavov ako sklerodermia, lupienky, psoriázy a iných. Používa sa tiež ako prevencia autoimunitných ochorení a ako prevencia pred rakovinou.

Vzhľadom k tomu, že vitamín D sa podieľa na regulácii hladiny minerálnych látok ako je fosfor a vápnik, používa sa tiež na liečbu stavov spôsobených nízkou hladinou fosforu a vápnika.

Vitamín D vo forme známej ako kalcitriol, alebo kalcipotrien sa aplikuje priamo na kožu pri určitých typoch psoriázy.

Tip pre Vás
Trpíte zlým trávením, nafukovaním či pomalým metabolizmom alebo sa u Vás prejavujú zvláštne a ťažko identifikovateľné symptómy? Pravdepodobne Vám chýba kľúčový prvok vo výžive a preto je tu PRODETOX – skvelý doplnok s prospešnými baktériami, očisťujúcimi zložkami a prírodným zložením! Chcem si prečítať o produkte PRODETOX 

Najmä Kanada prikladá veľký význam vitamínu D pri prevencii pred osteoropózou. Dôkazom toho sú najmä potraviny s prídavkom vitamínu D a vápnika. Zdravá strava s dostatkom vitamínu D a pravidelná fyzický aktivita pomáha k silným kostiam a môže znížiť riziko vzniku osteoropózy.

vitamin d mlieko

Ako Vitamín D funguje?

Vitamín D je potrebný na reguláciu minerálov vápnika a fosforu nachádzajúcich sa v tele. Tiež hrá dôležitú úlohu v udržiavaní  správnej štruktúry kostí.

Vystavenie sa slnečnému žiareniu je najjednoduchší a najspoľahlivejší spôsob ako získať vitamín D. Vystavenie nášho tela slnečnému žiareniu, 3 krát do týždňa po dobu aspoň 15 minút, je dostatočný čas pre produkciu vitamínu D v našom tele. Samozrejme potrebná doba vystavovania sa slnku sa mení vekom, typom kože, ročnom období, dennej dobe atď.

Je úžasné ako rýchlo naše telo dokáže získať potrebnú hladinu vitamínu D prostredníctvom slnečného žiarenia. Len 6 dní strávených na slnku bez opaľovacieho krému, môže pokryť 49 dní bez slnečného žiarenia. Telesný tuk slúži ako úschovňa vitamínu D, počas slnečných dní, vitamín D je uložený v tukoch a potom sa postupne uvoľňuje do tela počas dní kedy nie sme vystavený slnku.

Napriek týmto skutočnostiam nedostatok vitamínu D je bežnejší ako by ste čakali. Ľudia ktorí nemajú dostatok slnka, najmä ľudia žijúci v Kanade a severských krajinách sú obzvlášť ohrození. Nedostatok vitamínu D sa prejavuje aj v krajinách so slnečnou klímou,možno práve preto, že ľudia zostávajú viac doma alebo používajú príliš veľa opaľovacích krémov, aby predišli zníženiu rizika vzniku rakoviny kože.

Starší ľudia sú tiež ohrození nedostatkom vitamínu D, pretože trávia menej času na slnku a ich koža má menej receptorov, ktoré premieňajú slnečné žiarenie na vitamín D. V dôsledku starnutia obličiek môže mať ich telo problém s absorbovaním vitamínu D aj v prípade ak sa ho snažia prijímať v strave. Riziko nedostatku vitamínu D pri ľuďoch vo veku nad 65 rokov je vysoké. Prekvapivo až 40% ľudí a to aj ľudí žijúcich v slnečnej klíme, ako je južná Florida trpia nedostatkom vitamínu D. Vitamínové doplnky sú preto nevyhnutným zdrojom vitamínu D pre starších ľudí a ľudí žijúcich v severných zemepisných šírkach a tmavých ľudí ktorí potrebujú viac času na slnku.

Vitamín D je efektívny pri:

  • nízkej hladine fosfátu v krvi v dôsledku dedičnej poruchy zvanej familiárna hypofosfatémia, pričom vitamín D podávaný orálne spolu s fosfátovými doplnkami je účinný pri liečení porúch kostí u osôb s nízkou hladinou fosfátov v krvi.
  • nízkej hladine fosfátov v krvi v dôsledku choroby zvanej Fanconiho syndróm
  • nízkej hladine vápnika v krvi v dôsledku nízkej hladiny parathormónu. Nízka hladina parathormónu môže spôsobiť zníženie hladiny vápnika v tele.
  • Mäknutí kostí (osteomalácii), mäknutí kostí v dôsledku ochorenia pečene
  • Psoriáze. Vitamín D spolu s krémom obsahujúcim liečivo nazývané kortikosteoridy sa zdá byť veľmi účinné pri liečbe psoriázy.
  • Poruche kostí s názvom reálna osteodystrofia, ktorá sa vyskytuje u ľudí trpiacich na zlyhanie obličiek.
  • Krivici
  • Úbytku kostnej hmoty u ľudí užívajúcich lieky nazývaných kortikosteoridy.
  • Prevencii pádov u starších ľudí. Výskumníci zistili, že ľudia, ktorí nemajú dostatok vitamínu D majú tendenciu padať častejšie ako ľudia, ktorí ho majú dostatok. Po doplnení vitamínu D sa znížilo riziko pádu až o 22%. Tiež vitamín D v kombinácii s vápnikom môže zabrániť pádom tým, že kontroluje hladinu krvného tlaku.
  • Osteoporóze. Špecifická forma vitamínu D s názvom cholecalciferol (vitamín D3) spolu s vápnikom zabraňuje úbytku kostnej hmoty a vzniku zlomenín.
  • Niektoré výskumy ukazujú, že ľudia, ktorí užívajú vysoké dávky vitamínu D spolu s vápnikom, znižujú riziko vzniku niektorých druhov rakoviny.
  • Roztrúsenej skleróze. Výskumy ukazujú, že užívanie vitamínu D môže znížiť riziko vzniku roztrúsenej sklerózy u žien až o 40%.
  • Respiračných ochoreniach. Výskum v oblasti detí školského veku ukazuje, že pri doplnení vitamínu D v zimných mesiacoch môže znížiť pravdepodobnosť vzniku sezónnych chrípok. Výskumy tiež naznačili, že vitamín D znižuje pravdepodobnosť astmatického záchvatu. Deti s nízkou hladinou vitamínu D majú vyššiu pravdepodobnosť vzniku respiračných ochorení, ako je nádcha alebo chrípka. Avšak výskumy ukazujú, že má účinok iba pri respiračných ochoreniach detí.
  • Reumatoidnej artritíde. Ženy užívajúce vitamín D majú nižšie riziko vzniku reumatoidnej artritídy.
  • Strate zubov
  • Strate váhy. Výskumy dokázali, že ľudia s nízkou hladinou vitamínu D majú väčšiu pravdepodobnosť, že budú obézny. Ženy užívajúce vápnik spolu s vitamínom D ľahšie chudnú a udržia si svoju váhu.

Vitamín D je pravdepodobne neúčinný pri:

  • Rakovine prsníka. Dôkaz o vplyve vitamínu D na riziko rakoviny prsníka je nekonzistentý. Jedna štúdia zistila, že užívanie vitamínu D a vápnika na dennej báze neznižuje výskyt rakoviny prsníka, ak je užívaný ženami po menopauze. Avšak zostáva možnosť, že vysoké dávky vitamínu D by mohli znížiť riziko rakoviny prsníka u mladších žien.
  • Tuberkulóze

Nedostatočné dôkazy pri:

  • Niektoré výskumy naznačujú, že ľudia s astmou majú väčšiu pravdepodobnosť nízkej hladiny vitamínu D. Pri deťoch s astmou, ktoré berú vitamín D ako doplnok stravy, znižujú pravdepodobnosť astmatického záchvatu. Nie je však dokázané či vitamín D môže slúžiť ako prevencia alebo liečba príznakov astmy.
  • Ochoreniach srdca. Výskumy naznačujú, že ľudia s nízkou hladinou vitamínu D v krvi majú väčšiu pravdepodobnosť vzniku srdcových ochorení, vrátane infarktu. Avšak nebolo dokázané, že vitamín D, predlžuje život ľudí po infarkte.
  • Ochorení obličiek. Výskum naznačuje, že vitamín D znižuje hladinu parathormónu u ľudí s chronickým ochorením obličiek. Avšak neznižuje riziko úmrtia u ľudí s ochorením obličiek.
  • Chronickej obštrukčnej chorobe pľúc. Niektoré výskumy ukazujú, že ľudia s chronickou obštrukčnou chorobou pľúc majú nižšie hladiny vitamínu D ako je normálne. Avšak nie je dostatok informácií o tom, či vitamín D znižuje príznaky tejto choroby.
  • Rakovina hrubého čreva. Nie je jasné, či vitamín D môže byť prospešný pri rakovine hrubého čreva. Niektoré výskumy ukazujú, že spolu v kombinácii s vápnikom znižuje riziko vzniku rakoviny hrubého čreva. Avšak nie je to oficiálne dokázané.
  • Výskumy ukazujú, že ľudia s nižšou hladinou úrovne vitamínu D majú väčšiu pravdepodobnosť vzniku cukrovky 2. typu v porovnaní s ľuďmi s vyššou úrovňou vitamínu D. Avšak neexistuje žiadny priamy dôkaz, že užívanie vitamínu D slúži ako prevencia cukrovky 2. typu. Dôkazy však naznačujú, že podávanie vitamínu D deťom v priebehu prvého roka života na dennej báze, znižuje riziko vzniku cukrovky 1. typu.
  • Zástave srdca. Niektoré výskumy naznačujú, že ľudia s nízkou hladinou vitamínu D majú zvýšené riziko vzniku zlyhania srdca. Iné výskumy však naznačujú, že užívanie vitamínu D na dennej báze toto riziko neznižujú.
  • Vysokej hladine cholesterolu v krvi. Ľudia s nižšou hladinou vitamínu D majú väčšiu pravdepodobnosť vysokej hladiny cholesterolu v krvi. Obmedzený výskum ukazuje, že užívanie vitamínu D spolu s vápnikom a v kombinácii s nízkokalorickou diétou výrazne zlepšuje hladinu dobrého cholesterolu a znižuje dobrý cholesterol pri ženách s nadváhou. Iné výskumy naznačujú, že vitamín D môže v skutočnosti zvýšiť hladinu zlého cholesterolu a nemá priaznivý vplyv na dobrý cholesterol, triglyceridy, alebo celkového cholesterolu.
  • Vysokom krvnom tlaku. Výskum naznačuje, že nižšie úrovne vitamínu D sú spojené s vyšším rizikom vzniku vysokého krvného tlaku. Avšak, výskumy sú nekonzistentné.
  • Celkovom riziku úmrtia. Výskum naznačuje, že nízka hladina vitamínu D je spojená so zvýšeným rizikom úmrtia s akejkoľvek príčiny. Niektoré výskumy naznačujú, že ľudia, ktorí berú vitamín D znižujú riziko úmrtia iba ak ho berú v kombinácii s vápnikom.
  • Predmenštruačnom syndróme. Existujú určité dôkazy, že vyššia konzumácia vitamínu D v strave môže pomôcť ako prevencia alebo zníženie príznakov PMS. Pričom nebolo dokázané, že by vitamín D zabraňoval PMS. Avšak jeho príjem spolu v kombinácii s vápnikom zdá sa znižuje jeho symptómy.
  • Ochorení svalov s názvom proximálna myopatia. Užívanie vitamínu D orálne , alebo prostredníctvom injekcie do svalu, lieči svalové ochorenie spojené s nedostatkom vitamínu D.
  • Sezónne depresie. Nedávne výskumy naznačujú, že vitamín D zlepšuje príznaky depresie.
  • Bradaviciach a výrastkoch na koži. Výskum naznačuje, že použitie vitamínu D3 na kožu, môže viesť k zníženiu veľkosti bradavice.
  • Svalovej bolesti
  • Vaginálnej artrofii. Nedávny výskum ukázal, že vitamín D zlepšuje povrch vaginálnej steny, avšak nezdá sa že by zlepšoval príznaky vaginálnej artrofie.
  • Zápale priedušiek
  • Poruchách dýchania

Vedľajšie účinky

Užívanie vitamínu D je bezpečné pokiaľ sa užíva orálne alebo ak sa vpichuje do svalov v určitých množstvách. Väčšina ľudí nepociťuje nejaké vedľajšie účinky vitamínu D, ak ho neprijmú príliš veľa. Medzi vedľajšie účinky spôsobené predávkovaním sa vitamínu D patria:

  • Slabosť
  • Únava
  • Ospalosť
  • Bolesti hlavy
  • Strata chuti do jedla
  • Sucho v ústach
  • Kovová chuť
  • Nevoľnosť
  • Vracanie a ďalšie.

Užívanie vitamínu D dlhšiu dobu v dávkach vysokých viac ako 4000 jednotiek denne je potenciálne nebezpečné a môže dôjsť k príliš vysokej hladine vápnika v krvi. Avšak zvýšené dávky sú často krát potrebné pre krátkodobú liečbu nedostatku vitamínu D. Tento druh liečby by sa však mal uskutočniť pod dohľadom lekára.

Osobitné opatrenia a upozornenia:

Tehotenstvo a dojčenie: vitamín D je bezpečný ak je požitý počas tehotenstva a dojčenia v denných dávkach neprekračujúcich 4000 jednotiek. Nepožívajte však vyššie dávky, tie môžu viesť počas tehotenstva k vážnemu poškodeniu dieťaťa.

Ochorenie obličiek: vitamín D môže zvyšovať hladinu vápnika a zvyšuje riziko kôrnatenia tepien, u ľudí s ťažkým ochorením obličiek. Ten musí byť v rovnováhe, aby sa zabránilo reálnej osteodystrofii, ochoreniu kostí, ku ktorému dochádza, keď obličky zlyhajú na udržanie správnej hladiny vápnika a fosforu v krvi. Hladinu vápnika v krvi je potrebné sledovať u ľudí s ochorením obličiek.

Vysoká hladina vápnika v krvi“ užívanie vitamínu D, by mohlo zhoršiť tento stav.

Kôrnatenie tepien (asteoskleróza): užívanie vitamínu D by mohlo tento stav zhoršiť a to najmä u ľudí s ochorením obličiek.

Sarkoidóza: vitamín D môže zvyšovať hladinu vápnika u ľudí s sarkoidózou. To by mohlo viesť k vzniku obličkových kameňov a iných problémov.

Histoplazmóza: vitamín D môže zvyšovať hladinu vápnika u ľudí s histoplazmózou. To by mohlo viesť k obličkovým kameňom a iným problémom.

Zvýšená činnosť prištítnych teliesok: vitamín D môže zvyšovať hladinu vápnika u ľudí s hyperparatyreózou.

Lymfóm: vitamín D môže zvyšovať hladinu vápnika u ľudí s lymfómom. To by mohlo tiež viesť k obličkovým kameňom a iným problémom.

Tuberkulóza: vitamín D môže zvýšiť hladinu vápnika u ľudí s tuberkulózou. To by mohlo mať za následok komplikácie, ako sú obličkové kamene.

Interakcie

Hliník reaguje s vitamínom D. Vitamín D môže zvýšiť množstvo hliníka, ktoré ľudské telo absorbuje. Táto interakcia môže byť problematická pre osoby s ochorením obličiek. Preto lieky na obličky ktoré obsahujú hliník vezmite 2 hodiny pred alebo 4 hodiny potom čo ste užili vitamín D.

Kalcipotrién (dovonex) reaguje s vitamínom D. Kalcipotrien je liek, ktorý je podobný vitamínu D. Užívanie vitamínu D spolu s kalciporiénom, môže zvýšiť účinky a nežiaduce účinky kalcipotirénu. Preto sa v prípade ak užívate tento liek vyhýbajte vitamínu D.

Digoxín (lanoxín) reaguje s vitamínom D

Vitamín D pomáha telu vstrebávať vápnik, ktorý môže mať vplyv na srdce. Digoxín sa používa aby pomohol vášmu srdcu biť silnejšie. Užívanie vitamínu D spolu s digoxínom , môže zvýšiť účinky digoxínu a viesť k nepravidelnému srdcovému rytmu. Ak užívate digoxín, poraďte sa so svojím lekárom, predtým než začnete užívať vitamín D. Rovnaké účinky môže mať aj v prípade ak beriete diltiazem (cardizem, dilacor, tiazac), Verapamil (calan, covera, isoptin, verelna)

Preháňadlá (tiazidové diuretiká)

Vitamín D pomáha telu vstrebávať vápnik. Niektoré preháňadlá zvyšujú množstvo vápnika v tele. Pričom veľké množstvo vitamínu D spolu s niektorými preháňadlami môžu spôsobiť, príliš veľké množstvo vápnika v tele, čo má za následok nežiaduce účinky , vrátane problémov s obličkami.

Vitamín D v menšej miere reaguje aj s cimetidínom (tagamet). Telo mení vitamín D do formy, ktorú môže využiť. Citametidín túto funkciu môže znížiť. Rovnako aj heparín reaguje s vitamínom D. Heparín spomaľuje zrážanie krvi a môže zvýšiť riziko zlomení pri dlhodobom užívaní. Ľudia ktorí užívajú tieto lieky by mali jesť stravu bohatú na vápnik a vitamín D.

Prodetox

prodetoxProdetox odstraňuje problémy s trávením, nafukovaním a nadväzujúcimi problémami s metabolizmom. Zlepšuje trávenie, umožňuje chudnutie a tento anglický produkt zásadným spôsobom zvyšuje kvalitu života.

Jedno balenie obsahuje až 30 sáčkov, a je nutné ho užívať dlhodobo, aby sa telo zregenerovalo. Denne sa užíva jeden sáčok rozpustený vo vode. Ide o optimálny plán. Cena je iba 35 eur na pri jednom balení.

Zloženie:

  • Vláknina
  • Byliny ako Zázvor, Mäta prieporná a ďaľšie
  • Baktérie, ktoré sú kľúčovým prvkom v trávení a podľa najnovších štúdií aj v chudnutí
  • Antioxidanty

V strave nachádzame čím ďalej menej kľúčových výživových látok a hlavne neobsahuje baktérie, ktoré umožňujú trávenie. Prodetox je preto vytvorený na dlhodobé užívanie, aby Váš organizmus fungoval správne a vitálne počas celého roka.

Alebo prečítaj recenziu

Dávkovanie Vitamínu D

Na prevenciu osteoropózy a zlomenín: 130-330mg denne pre dospelých. Niektorí odborníci odporúčajú vyššie dávky až 330-660mg denne.

Pre zabránenie pádu: 260-330mg denne v kombinácii s vápnikom 1000-1200mg denne.

Pri prevencii sklerózy multiplex: pri dlhodobom užívaní 130mg denne, a to predovšetkým vo forme výživového doplnku.

Ako prevencia pri všetkých druhov rakoviny:  vápnik 1400-1500mg denne a naviac vitamín D3 360mg denne pri ženách po menopauze.

Ako prevencia proti chrípke: 400mg denne.

Väčšina vitamínových doplnkov obsahuje len 130mg vitamínu D. Inštitút medicíny publikuje túto odporúčanú dávku (RDA), ako odporúčané množstvo , ktoré spĺňa potreby väčšiny ľudí v populácii. Aktuálna RDA bola navrhnutá v roku 2010. RDA sa líši v závislosti od veku nasledovne: 1-70 rokov 200mg denne, 71 rokov a viac 270mg denne, tehotné a dojčiace ženy 200mg denne. Pri deťoch vo veku 0-12 mesiacov sa odporúča príjem na úrovni 130mg denne.

Niektoré organizácie odporúčajú vyššie dávky. V roku 2008 Americká akadémia pediatrov zvýšila minimálnu odporúčanú dennú dávku vitamínu D na 130mg denne pri všetkých dojčatách a deťoch, vrátane mladistvých.

Národná organizácia osteoporózy odporúča 130-260mg vitamínu D denne pri dospelých pod 50 rokov a 260-330mg denne pri starších ako 50 rokov.

Severoamerická asociácie pre ženy po menopauze odporúča 230-260mg vitamínu D denne pre ženy, ktoré sú ohrozené nedostatkom kvôli nízkemu slnečnému žiareniu.

Usmernenia z asociácie osteoporózy v Kanade odporúčajú 130mg denne pre ľudí vo veku do 50 rokov a 260mg pre ľudí nad 50 rokov. V súčasnosti odporúčania zvýšili na 130-330mg  denne pri dospelých vo veku do 50 rokov a 260-660mg denne pri dospelých vo veku nad 50 rokov.

Kanadská asociácia rakoviny odporúča 330mg vitamínu D denne v priebehu jesene a zimy pre dospelých v Kanade. Pre tých, ktorí majú vyššie riziko nízkej hladiny vitamínu D, by mali byť táto dávka užívaná celý rok. To zahŕňa najmú ľudí s tmavou kožou, ľudí ktorí sa nevystavujú slnku a ľudí ktorí sú starší alebo nechodia von často.

Vitamín D
5 (100%) 3 votes

Vyjadri svoj názor