Vitamín H

Biotín

Biotín je vitamín, ktorý sa v malom množstve nachádza v mnohých potravinách napríklad vo vajci, ovsených vločkách či mlieku. Biotín sa používa na prevenciu a liečbu nedostatku biotínu spojeného s tehotenstvom, podvýživou a rýchlym poklesom hmotnosti. Používa sa tiež pri vypadávaní vlasov, lámaní nechtov, kožných vyrážkach u dojčiat, cukrovke a miernych depresiách.

Charakteristika biotínu

Biotín je dôležitou súčasťou enzýmov v tele, ktoré štiepia určité látky, ako sú tuky, uhľohydráty a ďalšie.

Neexistujú dobré laboratórne testy na zisťovanie nedostatku biotínu, takže jeho nedostatok sa väčšinou zisťuje prejavom príznakov ako rednutie vlasov (často spojené so stratou farby vlasov) a červené šupinaté vyrážky okolo očí, nosa a úst. Neurologické príznaky ako depresia, vyčerpanie, halucinácie a brnenie rúk a nôh. Existujú určité dôkazy, že diabetes môže viesť k nedostatku biotínu.

vitamin-h-zdroj

Vitamín H je efektívny pri:

  • Liečbe a prevencii nedostatku biotínu. Existujú určité dôkazy, že fajčenie cigariet môže spôsobiť mierny nedostatok biotínu.

Biotín je neúčinný pri:

  • Kožných vyrážkach u dojčiat (seboroická dermatitída)

Nedostatočné dôkazy o účinnosti Biotínu pri:

  • Strate vlasov: existujú určité dôkazy, že užívanie biotínu spolu so zinkom znižuje vypadávanie vlasov.
  • Diabetes: nebolo dokázané, že by biotín ovplyvňoval hladinu cukru v krvi u ľudí s cukrovkou 2. typu. Avšak existujú určité dôkazy, že kombinácia biotínu a chrómu znižujú hladinu cukru v krvi u ľudí s cukrovkou. Iné dôkazy ukazujú, že rovnaká kombinácia znižuje pomer celkového cholesterolu u ľudí s diabetom 2. typu.
  • Diabetická bolesť nervov: existujú určité dôkazy, že biotín môže znížiť bolesť nervov u ľudí s cukrovkou.
  • Lámavé nechty na rukách a nohách: biotín môže zvýšiť hrúbku nechtov na rukách a nohách u ľudí s lámavými nechtami

Vedľajšie účinky

Biotín je pravdepodobne bezpečný pre väčšinu ľudí, ak sa užíva v odporučených denných dávkach. Preto by sa denná dávka nemala prekračovať.

Upozornenia

Tehotenstvo a dojčenie: biotín je bezpečný ak ho užívajú v odporúčanom množstve.

Dialýza obličiek: ľudia po dialýze, môžu potrebovať dodatočné dávky biotínu. V tomto prípade je potrebné sa radiť s lekárom.

Dávkovanie

Príslušná dávka biotínu závisí od viacerých faktorov, ako je vek, zdravotný stav a podobne. V súčasnosti neexistuje dostatok vedeckých informácií pre určenie vhodného rozsahu dávok pri biotíne. Majte na pamäti, že prírodné produkty nie sú vždy nevyhnutne bezpečné a dávkovanie môže byť dôležité. Uistite sa, že sa riadite pokynmi na štítku výrobku a pred použitím sa poraďte so svojím lekárnikom alebo lekárom alebo iným zdravotníckym pracovníkom.

Neexistuje žiadna denná odporúčaná dávka (RDA) pri biotíne. Adekvátny príjem pre biotín je 7 mcg pre dojčatá 0-12 mesiacov, 8 mcg pre deti vo veku 1-3 roky, 12 mcg pre deti vo veku 4-8 rokov, 20 mcg pre deti 9-13 rokov, 25 mcg pre adolescentov 14-18 rokov, 30 mcg pre dospelých nad 18 rokov a tehotné ženy a 35 mcg pre dojčiacie ženy.

Vyjadri svoj názor