Černice

Popis

Černice patria do čeľade ružovitých a poskytujú plody v podobe tmavočervených až čiernych bobulí. Tieto bobuľky podobné malinám majú sladko-kyslú chuť avšak v porovnaní s ríbezlami alebo egrešom je ich chuť sladká. Černice sa tiež nazývajú ostružiny, ostružina černicová, blackberry. Kríčky aj celé stonky sú husto porastené tŕňmi. Černice nie sú na našich stoloch veľmi bežným ovocím, plody sú najskôr biele, alebo ružovkasté a dozrievaním postupne tmavnú vďaka rastlinnému farbivu s vysokým obsahom flavonoidov a iných liečivých látok.

Pôvod

Černice pochádzajú pôvodne z Ázie a Severnej Ameriky, ale už pred stáročiami sa udomácnili aj v strednej Európe. U nás sa vyskytujú najmä v oblastiach nížin až do horského stupňa. Najvhodnejšie obdobie ich zberu je August a darí sa im najmä na okrajoch lesov a chodníkov, pri plotoch, v hájoch a medzi inými kríčkami. Černice dozrievajú v našich častiach niekedy koncom leto, v stredomorských oblastiach je to trochu skôr. Môžeme ich konzumovať čerstvé, aj sušené svojím vzhľadom ozvláštnia musli alebo ovocný šalát. Vynikajúce sú aj mrazené černice, ktoré môžeme mať k dispozícii počas celého roka. Je dôležité, aby sme černice čo najskôr spracovali, pretože majú tendenciu rýchlo splesnivieť. Ideálne je nazbierať si ich v lese alebo kúpiť priamo od drobných pestovateľov, aby sme mali istotu, že nie sú chemicky ošetrené. Je potrebné sa vyvarovať dovozovým černiciam, pretože tie sú ošetrené pesticídmi, insekcitídmi, herbicídmi a inými škodlivinami, alebo dokonca prikrášlené živicami a voskami.

Černice a ich význam pre zdravie

Žiadne iné bobuľové ovocie neobsahuje toľko kyseliny elagovej ako černice, preto je výborným pomocníkom na tlmenie rastu tumorov. Nielen plody černíc majú významné liečivé účinky. Rovnako sa dajú využívať aj ochlpené lístky, ktoré sa používajú na prípravu čaju. Lístky černíc obsahujú kyseliny, triesloviny a éterické oleje. Takýto čaj ma významné protizápalové účinky na hrtan a na sliznicu ústnej dutiny. Černice okrem veľkého obsahu vitmínu C, ktorý posilňuje imunitu, obsahujú množstvo karoténov, ktoré chránia pred voľnými radikálmi.  V dužine ovocia sa koncentrujú najmä bioflavonoidy, ktorých obsah je až 10 násobne vyšší ako v šťave. Látky nachádzajúce sa v černiciach výborne pôsobia ako prevencia proti prejavom starnutia, hemoroidom a cievnym chorobám. Černice sú výborné aj pri nervozite, zvyšujú odolnosť proti stresu, spevňujú väzivové tkanivo a stimulujú činnosť žliaz. Ovocie je veľmi dobré proti kašľu a šťava z černíc je výborná proti zachrípnutiu. Stačí ak čerstvo vylisovanú šťavu ohrejeme a použijeme z časti na vykloktanie a zvyšok vypijeme. Takúto kúru môžeme využívať najmä pri problémoch z hlasivkami a telu tým dodáme osviežujúce a vitalizujúce ovocné kyseliny. Černice majú významné antiseptické, antivirotické účinky, pomáhajú čistiť krv, posilňujú krvné cievy, regulujú hladinu cukru v krvi, znižujú hmotnosť, pomáhajú pri zdravom trávení, sú tlmičom bolesti a analgetikom, používajú sa tiež proti hnačke, na upokojenie črevných a žalúdočných slizníc a na zmiernenie koliky. Ich pravidelnou konzumáciou napomáhame posilňovaniu krvných ciev v našom tele.

Nutričné hodnoty

Černice sú výborným prostriedkom na chudnutie, pretože pomáhajú telu zbaviť sa prebytočných tukov, škodlivých látok, urýchľujú metabolizmus a trávenie. Obsahujú širokú škálu zdravých látok a minerálov ako: železo, vápnik, fosfor, zinok, selén, horčík, draslík, omega 6, omega 3 kyseliny, sodík, kyselinu listovú kyselinu pantoténovú, luteín, betakarotén a vitamíny A,B,C,E a K.

100 gramov černíc obsahuje približne:

  • Kcal : 42
  • Bielkoviny: 1,4 g
  • Sacharidy: 7,2 g
  • Vláknina: 4,7 g
  • Tuk: 0,35 g
  • Voda: 86 g

Obsah minerálov na 100 gramov:

Obsah vitamínov na 100 gramov:

*Vysvetlivky: Makroprvky a stopové prvky sa udávajú v mg, ultrastopové prvky v mg. Pri vitamínoch rozpustných v tukoch  sa často sa uvádza jednotka IU:

  • Vitamín A : 1 IU je biologický ekvivalent 0,3 mcg retinolu, alebo 0,6 mikrogramov beta-karoténu
  • Vitamín C : 1 IU je 50 mcg kyseliny L-askorbovej
  • Vitamín D : 1 IU je biologický ekvivalent 0,025 mcg cholekalciferolu alebo ergokalciferolu
  • Vitamín E : 1 IU je biologický ekvivalent asi 0,67 mg D-alfa-tokoferol, alebo 0,9 mg dl-alfa-tokoferol.

Ako pestovať

černice

Černice, rovnako ako iné druhy drobného ovocia sú relatívne nenáročné na pestovanie. Vyžadujú minimum priestoru, sú úrodné a nenáročné na pôdu a klimatické podmienky. Dôležité je vyhnúť sa polohám s výskytom silných jarných mrazov, pôdam ktoré sú príliš zamokrené alebo suché a mrazovým kotlinám. Ideálne je vybrať si slnečnú polohu. Černice sa môžu vysádzať v podstate kedykoľvek okrem zimného obdobia kedy je pôda trvale zamrzutá. Ideálna je ich výsadba počas jesenného alebo jarného obdobia. Černica vytvára výhony, ktoré je potrebné vyvezovať, preto je ideálna ich výsadba v blízkosti plotov, múrov, altánkov, alebo k inej opornej konštrukcii. Černice rastú veľmi bujne a z jedného kra dokáže vyrásť až 20 výhonov. Je to ovocie s dvojročným cyklom, čiže černice ktoré sme zasadili tento rok, nám budú  rodiť až v budúcom roku. Černice nie sú veľmi náchylné na choroby a škodcov, preto nie je potrebné používať nejakú chemickú ochranu. Skôr je potrebné ich pravidelné orezávanie a a udržiavanie presvetleného a vzdušného priestoru. Ich zber sa začína v lete a trvá približne 2 až 7 týždňov.

Recepty

Černice sú mimoriadne vhodné na prípravu rôznych džemov, marmelád, dezertov, želé, štiav, ovocných šalátov. Sú výborným ovocím na raňajky alebo desiatu ako prídavok do jogurtov, tvarohu, mlieka, kokteilov alebo ovocných šalátov. Dajú sa z nich upiecť koláče i rôzne druhy zákuskov. Výborným pokrmom na raňajky, ktorý si môžeme dopriať je tvaroh s černicami. Všetko čo na to potrebujeme je 400 gramov černíc, 250 g nízkotučného tvarohu, 1 PL medu, alebo iného sladidla, 100 ml kokosového, alebo iného mlieka. Černice umyjeme, Všetky ostatné suroviny vymiešame a nakoniec primiešame černice

Ideálnym osviežujúcim dezertom v letných mesiacoch je aj černicový koláč, ktorý si môžete dopriať kedykoľvek, neobsahuje múky a je plný ovocia, preto sa nemusíte báť prebytočných kalórií. Všetko čo na koláč budeme potrebovať je: 250 gramov hrudkového tvarohu, 250 gramov jemného tvarohu,   150 gramov strúhaného kokosu, 3 ks banánov, 200 g ovsených vločiek, 3 kusy najemno nastrúhaných jabĺk, 4 ks vajíčok, 4 PL lyžice medu, alebo iného sladidla podľa výberu, 200 gramov černíc, černicový džem a kyslú smotanu. Banány rozpučíme vydličkou a zmiešame spolu s tvarohom, kokosom, ovsenými vločkami, (ktoré sme si predtým nechali zmäknúť v teplom mlieku), jablká, med, vajíčka. Takto pripravenú zmes vylejeme na plech a dáme zapiecť na 35 minút pri 170 stupňoch. Vrch koláča potrieme černicovým džemom a natrieme plnkou ktorú sme si vymiešali z kyslej smotany a medu. Na vrch poukladáme černice podľa chuti. Čím viac tým lepšie. Prajeme dobrú chuť 🙂

Černicový džem s jablkami

1 kg černíc, 1 kg jabĺk a 1 kg trstinového cukru, alebo iného sladidla podľa chuti. Jablká si pokrájame na menšie kúsky a podusíme do mäkka, pridáme celé černice a cukor. Varíme za stáleho miešania až kým nám zmes nezhustne. Takto pripravený džem vylejeme do vopred pripravených pohárov, uzavrieme ich, postavíme dnom nahor a necháme voľne vychladnúť.

Vyjadri svoj názor