Jačmeň

Jedna z najstarších obilnín

Hneď čo ľudia zistili, že samotné potraviny napomáhajú zdraviu, tak si začali všímať blahodarne účinky rastlín. Zistili, že jačmeň je veľmi prospešná obilnina, táto obilnina je spoločne so pšenicou najstaršou obilninou, ktorá sa pestovala.

Detoxikačné produkty
Najlepšie detoxikačné produkty si môžete pozrieť v našom kompletnom zhodnotení – všetky informácie na správny výber detoxikačného nápoja. Pozrieť produkty na detoxikáciu 

Popis

Jačmeň patrí do čeľade lipnicovitých obilnín. Jačmeň je samoopelivý a máme dva druhy jačmeňa a to jarný a ozimný. Vo svetovej produkcii je jačmeň až na 4 mieste. Prvé 3 miesta obsadila pšenica, ryža a kukurica. Jačmeň patrí medzi najstaršie obilniny. Na Slovensku sa najviac používa pšenica, ale jačmeň má hneď druhé miesto. Jačmeň sa u nás používa hlavne na kŕmne účely alebo na výrobu sladu pre výrobu piva. Jačmeň je známy tým, že obsahuje veľké množstvo výživných látok.

Pôvod jačmeňa

V minulosti bol jačmeň využívaný prevažne k obžive ľudí. Môžeme povedať, že jačmeň v minulom storočí mal veľký podiel na strave ľudí. V minulosti sa považoval za liečivú rastlinu, keďže mal protizápalové účinky. Pôvod jačmeňa sa hmýri bohatou históriou, pretože siaha až do starovekého Ríma a Mezopotámie.  Jeho prednosťou je hlavne to, že je ľahko a jednoducho stráviteľný a aj napriek tomu poskytuje veľmi veľa sily. O jačmeni môžeme povedať, že je to bojovník za vitalitu a podporu veľkého množstva zdravia. V dnešnej dobe sa jačmeň vracia do popredia nakoľko je veľmi prospešný v boji proti nezdravému životnému štýlu a proti zlej stráviteľnosti potravy.

Charakteristika

jačmen pestovanie

Jačmeň je veľmi prospešný na zdravie človeka a môžeme povedať, že jačmeň je využívaný hlavne ako obživa ľudí. Jačmeň dorastá od 0,5 do 1,5 metra. Jačmeň je obilnina s kosákovitými, holými a objímavými uškami listov. Na vrchu má klásky, ktoré ak sú dozreté sú ohnuté nadol. Kvety jačmeňa môžeme vidieť hlavne do mája do júna. Jeho charakteristickou črtou je,  že napomáha ľuďom zbaviť sa stresu, pretože má upokojujúci účinok.

Jačmeň má veľký význam pre zdravie

Jačmeň je veľmi dobrý na kožné ťažkosti, napomáha žalúdočným a črevným ťažkostiam, ktoré sú najčastejšie zdrojom kožných ochorení a vyrážok. Z tohto nám vyplýva, že jačmeň omladzuje pokožku. U jačmeňa je dobré, že spomaľuje bunkové starnutie, pretože omladzuje bunky a tým ničí kyslíkové radikály, ktoré vznikajú v priebehu metabolizmu. Okrem toho by po tejto obilnine mali siahnuť ľudia, ktorí majú problém s chudokrvnosťou. Jačmeň bráni vzniku chudokrvnosti a podporuje správnu krvotvorbu, pretože obsahuje draslík, železo, kyselinu listovú a veľké množstvo bielkovín… Jačmeň tlmí zrážanie krvných doštičiek, takže nás chráni pred srdcovo-cievnymi problémami. Jačmeň rovnako ako iné obilniny pomáha cukrovkárom. Jačmeň normalizuje hladinu cukru v krvi a upravuje prechod cukrov cez črevné steny. Ak máte rodinnú predispozíciu rakoviny, tak jačmeň je veľmi ideálnou obilninou, ktorá potláča rast rakovinotvorných buniek. Jačmeň napomáha aj na choroby ako obehové ťažkosti, vysokej hladiny cholesterolu, artritída, astma, impotencia zabraňuje aj ľadvinovým problémom. Jačmeň dobre pôsobí aj pri vonkajších a vnútorných zápaloch, pri liečbe gastritídy, vredových alebo reumatických ochorení. Táto dobrá obilnina podporuje aj dobrý spánok a správne vyprázdňovanie. Ľudia, ktorí chcú schudnúť mali by sa zamerať na jedenie tejto obilniny.

Nutričné hodnoty na 100 g

Musíme si všimnúť, že jačmeň obsahuje veľmi veľké množstvo fosforu a draslíka. Tieto dve látky sú najviac obsadené v jačmeni.

Voda 11,12 g

Energia 345 kcal

Proteín G 10:50

Celková hladinu lipidov ( tukov ) , 1,60 g

Sacharidov, tým rozdielom 74,52 g

Cukry , celkom 0,80 g

Mastné kyseliny , nasýtené celkom 0,335 g

Mastných kyselín , mono celkom 0,205 g

Mastné kyseliny , celkom polynenasýtené 0,771 g

*Vysvetlivky: Makroprvky a stopové prvky sa udávajú v mg, ultrastopové prvky v mg. Pri vitamínoch rozpustných v tukoch  sa často sa uvádza jednotka IU:

  • Vitamín A : 1 IU je biologický ekvivalent 0,3 mcg retinolu, alebo 0,6 mikrogramov beta-karoténu
  • Vitamín C : 1 IU je 50 mcg kyseliny L-askorbovej
  • Vitamín D : 1 IU je biologický ekvivalent 0,025 mcg cholekalciferolu alebo ergokalciferolu
  • Vitamín E : 1 IU je biologický ekvivalent asi 0,67 mg D-alfa-tokoferol, alebo 0,9 mg dl-alfa-tokoferol.

Vysoký prínos pre športovcov:

Jačmeň je veľmi bohatý na vitamíny, minerály a stopové prvky, ktoré sú vo vyváženom pomere. Jačmeň podporuje aj pitný režim a má veľmi účinné antioxidanty, ktoré chránia svalové a väzivové bunky pred poškodením. Jačmeň obsahuje vysoký obsah enzýmov, ktoré dobre vplývajú na metabolizmus človeka, prináša nám vysoké množstvo energie a zároveň detoxikuje organizmus. Výrazne ovplyvňuje imunitný systém. Keďže sa športovci nadmerne potia, ich zápach môže byť neznesiteľný a preto sa zistilo, že jačmeň dobre vplýva aj na potláčanie zápachu potu.

Produkcia z roku 2009

EU: 61,3 mil. ton

Rusko: 17,9 mil. ton

Ukrajina: 11,8 mil. ton

Kanada: 9,5 mil. ton

Austrália: 8,3 mil. ton

Turecko: 6,5 mil. ton

Maroko: 3,8 mil. ton

Vedeli ste, že…?

  • poznáme 3 druhy pestovania jačmeňa podľa využitia a to je jačmeň určený na kŕmne účely,  potravinárske účely a sladovnícke účely. Musíme zdôrazniť, že najväčšiu pozornosť musíme venovať hlavne jačmeňu, ktorý používame na výrobu  piva (sladu).

Recepty:

Recept č. 1: Jačmenné rizoto … ala KRUPOTO

Potrebujeme:

300 g jačmenných krúp

2 veľké mrkvy

2 strúčiky cesnaku

1 cibuľku

1 menší pór

hríby

čisté tofu

vývar na podliatie

bobkový list

korenie a soľ

Prodetox Prodetox
Prodetox je jedinečný nápoj, ktorý obsahuje 25 špecifických látok na očistu a regeneráciu tela. Alebo si chcem ešte prečítať recenziu.
Blendea Blendea
Vyskúšajte Blendeu pri tráviacich problémoch so 4 kľúčovými superpotravinami. Alebo si chcem ešte prečítať recenziu.

 Postup:

Už sa Vám prejedlo ryžové rizoto? Tak čo tak to zmeniť a začať robiť fajné, lahodné a zdravé rizoto z jačmeňa. Rovnako ako ryžu si aj jačmeň opláchneme pod tečúcou vodou, najlepšie studenou. Ak máme Jačmeň dostatočne umytý, jačmeň zalejeme studenou vodou a pridáme asi tak 2 lyžičky soli. Vodu privedieme do bodu varu a necháme jačmeň variť. Kým sa nám jačmeň uvarí, pokrájame si cibuľku a následne si ju osmahneme cibuľku na miernom ohni. Postupne tam pridávame mrkvu, pór a hríby. Ak už máme cibuľku urobenú do zlatista a mrkvu, hríby a pór akurát mäkkučké, tak si do tejto zmesi pridáme vývar a bobkový list. Prípadne ak máte tofu alebo iný syr, je veľmi dobré ho pridať do panvice so zeleninou, aby zeleninka nabrala chuť syra. Medzi časom si musíme kontrolovať jačmeň a ak ho máme skoro uvarený, odstavíme ho zlejeme vodu. Jačmeň pridávame k zelenine a spoločne ich nechávame ešte na ohni asi 15 – 20 minút.

Zeleninu môžeme meniť podľa chuti ale ak chceme aby jačmeň nabral chuť zeleniny, tak najlepšie na neho vplýva koreňová zelenina. Prípadne ak patríte medzi ľudí, ktorí si nevedia predstaviť rizoto, bez fajného mäkučkého mäsa, tak si môžete k zeleninke pridať napríklad morčacie alebo kuracie mäsko.

Ako ste si všimli recept je veľmi jednoduchý, je rovnaký ako klasické ryžové rizoto. Tak nezabudnite najbližšie si urobiť tento neodolateľný recept a na záver Vám prajem dobrú chuť. Čo je hlavné aj jesť sa dá zdravšie.

Jačmeň
Rate this post

Vyjadri svoj názor