Cibuľa

Cibuľa – korenie chudobných

Popis

Cibuľa je malá rastlina, ktorá rastie asi do výšky 2 cm. Existuje mnoho kultivarov cibule, ktoré sú pestované po celom svete. V priemere plodine trvá asi tri až štyri mesiace od sadenice ku zberu.
Ostrý, štipľavý zápach má cibuľa vďaka kombinácii zlúčenín síry, alyl propyl sulfidu. Španielske červené cibule všeobecne majú nižší obsah tejto zlúčeniny, a preto majú miernejšiu chuť ako biele alebo hnedé odrody. Táto španielska odroda je ideálna pre použitie v surových šalátoch.

Detoxikačné produkty
Najlepšie detoxikačné produkty si môžete pozrieť v našom kompletnom zhodnotení – všetky informácie na správny výber detoxikačného nápoja. Pozrieť produkty na detoxikáciu 

Šalotka (Allium cepa L. var. Aggregatum) je odroda cibule. Šalotky sú relatívne menšie, menej štipľavé a chutia sladšie ako cibuľa.

Cibuľa a cesnak sú členovia rodiny Allium, a obaja sú bohaté na zlúčeniny obsahujúce síru, ktoré sú zodpovedné za ich štipľavý zápach a pre mnohé ich účinky podporujúce zdravie. Širokú škálu alyl sulfidov možno nájsť v cibuli, vrátane štyroch hlavných diallyl sulfidy: DMS (diallyl monosulfide), DDS (diallyl disulfid), DTS (diallyl trisulfidovou), a DTTS (diallyl tetrasulfid).

Pôvod

Cibuľa má domov v Ázii a na Strednom východe. Cibule boli kultivované pred viac ako päť tisíc rokmi. Cibuľa bola veľmi vážená v Egypte. Nielenže ju používali ako menu pre platenie robotníkom, ktorí stavali pyramídy, ale tiež ju umiestňovali v hroboch kráľov, ako bol Tutanchamón. Cibuľa bola cenená v priebehu času nielen pre jej kulinárske použitie, ale aj pre jej terapeutické vlastnosti. V 6. storočí sa cibuľa používala ako liek v Indii. Bola populárna u starovekých Grékov a Rimanov a bola používaná ako korenie vďaka jej ostrosti. Kvôli jej ostrosti sa stala cibuľa populárnou medzi chudobnými ľuďmi po celom svete, ktorí ju používali ako lacné, ale za to chutné korenie vo svojom jedle.

Význam pre zdravie

Cibule majú nízky obsah kalórií a tukov. 100 gramov obsahuje len 40 kalórií. Avšak, sú bohaté na rozpustnú diétnu vlákniny.

Fytochemické zlúčeniny allium a Alyl disulfidu v cibuli prevádzajú allicín enzymatickú reakciu, keď sú jeho modifikované listy skreslené (drvenie, rezanie, atď). Štúdie ukázali, že tieto zlúčeniny majú anti-mutagénne (chránia proti rakovine) a anti-diabetické vlastnosti (pomáha znižovať hladinu cukru v krvi u diabetikov).

Laboratórne štúdie ukazujú, že alicín znižuje tvorbu cholesterolu v krvi tým, že inhibuje HMG-CoA reduktázy enzýmu v pečeňových bunkách. Ďalej sa tiež zistilo, že majú antibakteriálne, antivírusové a anti-hubové účinky.

Navyše, allicín tiež znižuje tuhosť krvných ciev tým, že uľahčuje uvoľňovanie oxidu dusnatého (NO), a teda má aj vplyv na zníženie celkového tlaku krvi. Umožňuje zníženie celkového rizika ochorenia koronárnych tepien, periférneho cievneho ochorenia a mŕtvice.

Cibule sú bohatým zdrojom chrómu, stopových prvkov, ktoré pomáhajú tkanivovým bunkám reagovať vhodným spôsobom, aby sa udržala správna hladina cukru v krvi. Uľahčuje tak účinok inzulínu a znižujú hladinu cukru v krvi pri cukrovke.

Sú tiež dobrým zdrojom antioxidantov. Bolo zistené, že majú antikarcinogénne, protizápalové a anti-diabetické vlastnosti.

Sú tiež dobrým antioxidačným vitamínom, vitamínom C a minerálnym mangánom. Mangán je vyžadovaný ako ko-faktor pre antioxidačný enzým superoxiddismutázy. Okrem toho, antioxidant izotiokyanát poskytuje úľavu od chladu a chrípky tým, že pôsobí protizápalovo.

Cibuľa je tiež dobrým zdrojom vitamínov skupiny B, kyseliny pantoténovej, pyridoxínu, folátov a tiamínu. Pyridoxín alebo vitamín B-6 pomáha udržiavať koncentrácie GABA v mozgu, ktorý pracuje proti neurotickým ochoreniam.

Zlúčeniny síry zabraňujú nežiaducemu zhlukovaniu krvných doštičiek. Existujú tiež dôkazy o tom, že zlúčeniny síry v cibuli môže znížiť hladinu cholesterolu a triglyceridov a tiež zlepšiť funkciu bunkovej membrány červených krvinkách.

Celkový obsah polyfenolov v cibuli je oveľa vyšší, ako mnohí ľudia očakávajú. Celkový obsah polyfenolov z cibule je nielen vyšší ako v príbuznej zelenine, napríklad v cesnaku alebo v póre, ale je vyšší ako v paradajkách, v mrkve a v červenej paprike.

Okrem polyfenolov, cibule maú tiež prekvapivo vysoký obsah flavonoidov. Obsah flavonoidiv v cibuli sa môže výrazne líšiť v závislosti na odrode a rastových podmienkach. Pri príprave cibuľačky pri nízkej tepelnej metóde môžete zachovať zdravotné výhody cibule, ktoré sú spojené s flavonoidmi.

Cibuľa a jej nutričné hodnoty

Cibule majú nízky obsah kalórií a majú vysoký obsah prospešných živín, ako sú vitamíny, minerály a antioxidanty. Jedna šálka nakrájanej cibule obsahuje približne 64 kalórií, 15 g sacharidov, 0 g tuku, 0 g cholesterolu, 3 gramov vlákniny, 7 gramov cukru, 2 g bielkovín a 10% alebo viac percent dennej hodnoty vitamínu C, vitamínu B-6 a mangánu. Cibuľa tiež obsahuje malé množstvo vápnika, železa, kyseliny listovej, horčíka, fosforu a draslíka a antioxidantov quercetinu a síry.

Množstvo na 100 g
Kalórie (kcal) 39
Tuky 0,1 g
Nasýtené mastné kyseliny 0 g
Polynenasýtené mastné kyseliny 0 g
Mononenasýtené mastné kyseliny 0 g
Cholesterol 0 mg
Sodík 4 mg
Draslík 146 mg
Sacharidy 9 g
Vláknina 1,7 g
Cukor 4,2 g
Bielkoviny 1,1 g
Vitamín A 2 IU
Vitamín C 7,4 mg
Vápnik 23 mg
Železo 0,2 mg
Vitamín D 0 IU
Vitamín B6 0,1 mg
Vitamín B12 0 mikrogramov

Horčík 10 mg

*Vysvetlivky: Makroprvky a stopové prvky sa udávajú v mg, ultrastopové prvky v mg. Pri vitamínoch rozpustných v tukoch  sa často sa uvádza jednotka IU:

  • Vitamín A : 1 IU je biologický ekvivalent 0,3 mcg retinolu, alebo 0,6 mikrogramov beta-karoténu
  • Vitamín C : 1 IU je 50 mcg kyseliny L-askorbovej
  • Vitamín D : 1 IU je biologický ekvivalent 0,025 mcg cholekalciferolu alebo ergokalciferolu
  • Vitamín E : 1 IU je biologický ekvivalent asi 0,67 mg D-alfa-tokoferol, alebo 0,9 mg dl-alfa-tokoferol.

Ako pestovať cibuľu?

cibula pestovanie

Cibuľa je pomerne nenáročná, za to u nás veľmi často využívaná zelenina, často ako základ do mnohých jedál. Cibuľu môžete za ideálnych podmienok vysádzať už od konca februára, pretože znesie i ľahšie mrazy. Vysádzame do upraveného záhonu (vysádzame sadzačku), pričom riadky sú od seba vzdialené približne 25 cm. Keď vzíde približne 10-15 cm (veľkosť cíbikov) cibuľka, môžeme začať pretŕhať, aby jednotlivé semená boli od seba vzdialené cca 8 cm. Pretrhávaním dosiahneme väčšie plody, pričom tie pretrhané sú ako chutná príloha, často sú v obľube aj cíbiky. Cibuľu polievame iba na začiatku pokiaľ je sucho, inak jej príliš vody neprospieva. Keď začnú cíbiky vysychať (približne v júli), môžeme začať zbierať. Z a ideálnych teplých podmienok môžeme cibuľu nechať ešte ležať na pôde aby dobre preschla a bola vhodná na uskladnenie.

Cibuľu väčšinou choroby, ktoré by jej významne znížili kvalitu nenapádajú. Najväčším problémom môže byť hniloba.

Príprava a metódy podávania

Surová cibuľa môže byť ľahko dostupná v priebehu všetkých ročných období. V závislosti na odrode môže byť ostrá, korenistá, pikantná a štipľavá alebo mierne sladká. V obchodoch môžu byť k dispozícii v čerstvej, mrazenej, konzervovanej, nakladanej, sušenej a dehydratovanej forme.

Pri nákupe si vyberajte tie, ktoré sú čerstvé, čisté, dobre vyvinuté, bez toho aby mali v tele otvory. Vyhýbajte sa tým, ktoré klíčia alebo majú príznaky čiernej plesne (druh napadnutia hubami). To naznačuje, že je populácia stará.

Prodetox Prodetox
Prodetox je jedinečný nápoj, ktorý obsahuje 25 špecifických látok na očistu a regeneráciu tela. Alebo si chcem ešte prečítať recenziu.
Blendea Blendea
Vyskúšajte Blendeu pri tráviacich problémoch so 4 kľúčovými superpotravinami. Alebo si chcem ešte prečítať recenziu.

Doma ich uložte na chladnom a tmavom mieste mimo dosahu vlhkosti, kde zostanú čerstvé po dobu niekoľkých dní. Môžete ich tiež umiestniť v chladničke; Avšak, mali by ste ich použiť okamžite, akonáhle ich vyberiete z chladničky, pretože majú tendenciu sa kaziť, ak sú nejakú dobu uchovávané pri izbovej teplote.

Odrežte oba konce pomocou ostrého noža. Olúpte vonkajšie 2-3 vrstvy kože. Nakrájajte na jemné kocky v závislosti od typu receptu. Jarné cibuľky sú obľúbené v rýchlych potravinárskych prípravkov.

Tu sú niektoré tipy:

Môžu byť použité buď nakrájané na kúsky alebo plátky v takmer každom druhe jedla, vrátane čerstvých šalátov alebo ako pikantná obloha.

V Indii a v Pakistane sú cibule jedným z najvyhľadávanejších zložiek vo varení, ktoré sa používajú v kari, v polievkach, plnkách, pastách, v omáčkach, atď,

Sú jedným zo spoločných zložiek v čínskom “chowmein” ( recept s nakrájanú cibuľou, jarnou cibuľkou, kapustou, sladkou paprikou, chilli a paradajkovou omáčkovou zmesou.
Značne sa používajú v Stredomorí a kontinentálnej kuchyni, kde sa pridávajú do šalátov, pizze, hamburgerov, polievky, koláčov, pečiva, atď.

Cibuľa
5 (100%) 2 vote[s]

Vyjadri svoj názor