Cesnak

Cesnak- bomba pre naše zdravie

Popis

Táto malá zelenina, cesnak (Allium sativum), má veľkú a zaslúženú povesť.  Aj keď cesnak nemusí vždy prinášať šťastie a odháňať upírov, ako hovoria staré historky, je zaručené, že prináša nenahraditeľnú, aromatickú a zdravú chuť do jedla. Vďaka cesnaku sa jedlo stáva kulinársky zážitkom.

Cesnak je chránený šupkou, ktorá je bielosivej alebo ružovej farby.

Detoxikačné produkty
Najlepšie detoxikačné produkty si môžete pozrieť v našom kompletnom zhodnotení – všetky informácie na správny výber detoxikačného nápoja. Pozrieť produkty na detoxikáciu 

Hoci strúčiky cesnaku majú pevnú štruktúru, možno ich ľahko vybrať alebo drviť. Chuť cesnaku je ako žiadna iná, mierne horkastá, v pozadí môžeme cítiť jemnú subtílnu sladkosť.

Čerstvý, sušený a práškový cesnak je k dispozícii na trhoch v priebehu celého roka, čerstvé odrody sú v sezóne od júna do decembra.

Pôvod

Pochádza z centrálnej Ázie. Cesnak je jedným z najstarších pestovaných rastlín na svete a bol pestovaný pred viac ako 5000 rokmi. Zdá sa, že starí Egypťania boli prví, ktorí ho pestovali a hrá dôležitú úlohu v ich kultúre.

Cesnak bol spájaný s posvätnými vlastnosťami a umiestňoval sa do hrobky faraónov, ale tiež bol podávaný otrokom, ktorí stavali pyramídy pre zlepšenie ich vytrvalosti a sily. Starí Gréci a Rimania tiež objavili silu cesnaku. V týchto civilizáciách atléti jedli cesnak pred športových udalosťami a vojaci ich jedli pred odchodom do vojny.

Cesnak bol zavedený do rôznych oblastiach po celom svete vďaka kultúrnym migračným kmeňom a prieskumníkom. Od 6. storočia bol  cesnak známy v Číne a Indii, kde sa používal na liečebné účely.

Po tisícročia je cesnak využívaný  v mnohých kultúrach  pre svoje kulinárske a liečivé vlastnosti. Počas niekoľkých posledných rokov získal nebývalú popularitu od výskumníkov, ktorí vedecky potvrdzujú jeho početné zdravotné výhody.

Čína, Južná Kórea, India, Španielsko a Spojené štáty sú v súčasnej dobe hlavní komerční výrobcovia cesnaku.

Význam pre zdravie

Kardiovaskulárne benefity

 Väčšina výskumov ukázala, že cesnak, cesnakový olej a cesnakový prášok prospievajú zdraviu nášho kardiovaskulárneho systému. Cesnak je jednoznačne schopný znížiť hodnotu  krvných triglyceridov a hladiny celkového cholesterolu, hoci toto zníženie môže byť len mierne (5-15%).

Cesnak pôsobí tiež blahodárne na krvinky a krvné cievy a  pôsobí ako ochrana proti zápalom a oxidačným stresom. Poškodenie výstelky ciev vysokým množstvom reaktívnych kyslíkových molekúl je kľúčovým faktorom pre zvýšenie nášho rizika vzniku kardiovaskulárnych problémov, vrátane srdcového záchvatu a aterosklerózy. Toto poškodenie vedie k nežiaducemu zápalu a  práve táto kombinácia nežiaduceho zápalu a oxidačného stresu prináša naše cievy do nebezpečenstva tvorby povlaku a upchávania ciev. Cesnak obsahuje unikátny súbor zlúčenín, obsahuje síru a pomáha nás chrániť pred oxidačným stresom a nežiaducim zápalom.

Nižšie je uvedený zoznam zložiek obsahujúcich síru cesnaku, ktoré pomáhajú znížiť riziko vzniku oxidačného stresu:

  • alliin
  • allicin
  • allixin
  • allyl polysulfides (APS)*
  • diallyl sulfide (DAS)
  • diallyl disulfude (DADS)
  • diallyl trisulfide (DATS)
  • N-acetylcysteine (NAC)
  • N-acetyl-S-allylcysteine (NASC)
  • S-allylcysteine (SAC)
  • S-allylmercaptocysteine (SAMC)
  • S-ethylcysteine (SEC)
  • S-methylcysteine (SMC)
  • S-propylcysteine (SPC)
  • 1,2-vinyldithiin (1,2-DT)
  • thiacremonone

Protizápalové výhody

Náš kardiovaskulárny systém nie je jediným systémom, ktorý môže byť schopný ťažiť z protizápalových účinkov cesnaku. Existujú predbežné dôkazy (väčšinou zo štúdií na zvieratách, ktoré sú založené z cesnakových extraktov skôr než z celého potravinového cesnaku), že náš pohybový systém a dýchací systém môžu tiež profitovať z protizápalových látok v cesnaku. Bolo preukázané, že zlúčeniny  v cesnaku majú anti-artritické vlastnosti.

Pravidelnou konzumáciou cesnaku dochádza k zlepšeniu zápalových stavov.

Zlepšuje imunitný systém

Cesnak pôsobí ako balíček s antioxidantmi. Denná dávka cesnaku vo vašich receptoch by mohla zlepšiť váš imunitný systém. Ak máte nádchu alebo chrípku, skúste popíjať čaj z cesnaku. Nasekaný alebo pomletý cesnak nechajte lúhovať v horúcej vode po dobu niekoľkých minút, prefiltrujte a pite. Pre zlepšenie chuti môžete pridať trochu zázvoru a medu.

Antibakteriálne a protivírusové vlastnosti

Cesnak a jeho zložky boli študované nielen pre svoje výhody v kontrole infekcie s baktériami a vírusmi, ale aj infekcie z ďalších mikróbov vrátane kvasiniek / plesní a červov. Veľmi nedávny výskum ukázal schopnosť drveného čerstvého cesnaku pomôcť zabrániť šíreniu sa infekcii baktériou Pseudomonas aeruginosa u pacientov s popáleninami. Cesnak je schopný pomôcť pri liečbe bakteriálnych infekcií, ktoré sú ťažko liečiteľné v dôsledku prítomnosti baktérií, ktoré sa stali rezistentné voči antibiotikám.

Nutričné hodnoty

Bolo preukázané, že molekuly síry v cesnaku fungujú ako antioxidanty. Cesnak nám  poskytuje protizápalové výhody. Samotná prítomnosť síry v niektorých mnohých rôznych zlúčeninách cesnaku  môže tiež hrať dôležitú úlohu v našej výžive.

Navyše, cesnak je vynikajúcim zdrojom mangánu a vitamínu B6. Je tiež veľmi dobrým zdrojom vitamínu C a medi. Okrem toho, cesnak je dobrým zdrojom selénu, fosforu, vitamín B1 a vápnika.

Cesnak kuchynský

Hodnoty na 100 g

Kalórie (kcal) 148

Tuky 0,5 g

Nasýtené tuky 0,1 g

Polynenasýtené tuky 0,2 g

Mononenasýtené tuky 0 g

Cholesterol 0 mg

Sodík 17 mg

Draslík 401 mg

Sacharidy 33 g

Vláknina 2,1 g

Cukor 1 g

Bielkoviny 6 g

Vitamín A     9 IU

Kyselina L-askorbová        31,2 mg

Vápnik           181 mg

Železo            1,7 mg

Vitamín D     0 IU

Vitamín B6              1,2 mg

Kobalamín    0 µg

Horčík           25 mg

*Vysvetlivky: Makroprvky a stopové prvky sa udávajú v mg, ultrastopové prvky v mg. Pri vitamínoch rozpustných v tukoch  sa často sa uvádza jednotka IU:

  • Vitamín A : 1 IU je biologický ekvivalent 0,3 mcg retinolu, alebo 0,6 mikrogramov beta-karoténu
  • Vitamín C : 1 IU je 50 mcg kyseliny L-askorbovej
  • Vitamín D : 1 IU je biologický ekvivalent 0,025 mcg cholekalciferolu alebo ergokalciferolu
  • Vitamín E : 1 IU je biologický ekvivalent asi 0,67 mg D-alfa-tokoferol, alebo 0,9 mg dl-alfa-tokoferol.

Ako pestovať?

cesnak pestovanie

Vsádzajú sa všetky strúčiky mimo poškodených alebo chorobných. Termín výsadby sa riadi teplotou pôdy – mala by trvalo klesnúť pod 9 stupňov Celzia, aby strúčiky neboli v pôde napádané. Hĺbka výsadby asi 6 cm. Po výsadbe sa pozemok uvalí alebo zavlaží.

Využitie v kuchyni 

Pre maximálnu chuť a nutričné výhody kupujte vždy čerstvý cesnak. Hoci sušený cesnak, prášok alebo cesnak vo forme pasty môže byť výhodnejší, obsahuje menšie zdravotné prínosy z týchto foriem.

Kupujte len cesnak, ktorý je kyprý a má neporušenú kožu. Jemne stlačte cesnak medzi prstami a skontrolujte, či je pevný a nie je vlhký.

Vyhnite sa cesnaku, ktorý je mäkký, zvraštený a plesnivý. Môže mať horšiu chuť a textúru. Veľkosť nie je často známkou kvality. Čerstvý cesnak je na trhu k dispozícii po celý rok.

Prodetox Prodetox
Prodetox je jedinečný nápoj, ktorý obsahuje 25 špecifických látok na očistu a regeneráciu tela. Alebo si chcem ešte prečítať recenziu.
Blendea Blendea
Vyskúšajte Blendeu pri tráviacich problémoch so 4 kľúčovými superpotravinami. Alebo si chcem ešte prečítať recenziu.

Skladujte čerstvý cesnak buď nepokrytý alebo voľne položený v obale na chladnom a tmavom mieste mimo dosahu pôsobenia tepla a slnečného žiarenia. Pomôže to udržať jeho maximálnu čerstvosť a zabrániť klíčeniu, čo znižuje jeho chuť a spôsobuje prebytočný odpad. Nie je nutné, aby ste cesnak odkladali do chladničky. Niektorí ľudia zmrazujú olúpaný cesnak. Avšak, tento proces znižuje jeho chuťový profil a mení jeho štruktúru.

V závislosti na jeho veku a odrode, správne udržiavaný cesnak vydrží svieži asi celý mesiac, ak je správne uložený. Odstráňte strúčiky, ktoré sa zdajú byť plesnivé alebo vyschnuté.

Cesnak je skvelé korenie, ktoré dokáže pridať arómu, chuť, a pridanú výživu do vášho jedla. Odborníci často odporúčajú používať surový nasekaný alebo prelisovaný cesnak do mnohých našich pokrmov a tak využiť výhody, ktoré cesnak prináša. Ak však nedokážete skonzumovať surový cesnak, pridajte nasekaný cesnak do jedla počas varenia.

Cesnak
5 (100%) 3 votes

Vyjadri svoj názor