Ako účinne zvládať stres?

Efektívne spôsoby na zvládanie stresu

Určite poznáte ten pocit, akoby bola na vašom tele všetka tiaha sveta. Akoby ste sa nevedeli uvoľniť. Ustavične myslíte na povinnosti alebo problémy, ktoré máte pred sebou. Po práci sa domov ani netešíte, pretože viete, že vás tam opäť čaká práca. A možno ani nemáte toľko roboty, len jednoducho neviete, ako sa zastaviť a trochu zrelaxovať. Mozog beží na plné obrátky a ste z toho takí unavení, že jediné, po čom túžite je spať a všetkému sa vyhnúť. Čo je ale najhoršie je to, že nemáte ani len najmenšieho poňatia, ako sa stopnúť a toho nepokoja v sebe zbaviť. Stres vás jednoducho pohlcuje.

Je dobre známe, že stres je pôvodcom neuveriteľne mnohých ochorení. Teda… Ani nie tak pôvodcom, ako spúšťačom. Mnohé psychické, ale na prekvapenie aj fyzické ochorenia, spúšťa práve nadmierna miera stresu a málo radosti a poz tívneho prežívania.

V skratke vám popíšeme, ako sa stres v tele prejavuje a čo spôsobuje.

Ako prebieha stres v tele

Predstavte si, že vo vašom tele panuje harmónia. Všetko pracuje tak ako má, všetky hormóny sa vylučujú tak, ako sa majú. A zrazu príde stresová situácia. V hlave vám prúdia rôzne myšlienky, neviete sa uvoľniť, cítite, ako je vaše telo stále napäté. Vnútri v organizme prebieha vylučovanie hormónov, ktoré majú za úlohu vás zmobilizovať a pripraviť vás zvládnuť stresovú situáciu. Avšak čím dlhšie táto stresová situácia trvá, tým viac sa telo oslabuje a vyčerpáva svoje zásoby. No a potom príde oslabenie imunity a vznik rôznych civilizačných chorôb. Najčastejšie ide o kardiovaskulárne ochorenia, psychické ochorenia a ochorenia tráviaceho traktu. Nie je vylúčené, že jednou z príčin vzniku rakoviny je aj nadmerné množstvo stresu. Posledným štádiom nezvládnutia stresu je stav apatie, depresie a v najhoršom prípade môže viesť aj k smrti.

Tak ako s ním bojovať?

Hovoria vám, aby ste sa uvoľnili? Alebo aby ste sa trochu odreagovali a “vypli” od všetkých povinností? No vám sa to nedarí? Základ všetkého spočíva najmä vo vašej hlave.

V prvom rade je nutné, aby ste sa na takýto “antistresový režim” nastavili. Pamätajte, zdravie máte len jedno. A stres mu nepridá na kvalite. Musíte si preto uvedomiť, že život nie je len o povinnostiach a o ponáhľaní sa. Občas sa treba aj zastaviť, vychutnať si chvíľu a oddýchnuť si od všetkých povinností. Za to snáď ešte nikoho neukameňovali 🙂

Takže ako prvý bod označujeme – nastaviť si na to svoje myslenie. Pripraviť sa na zmenu životného štýlu, na zmenu denného rozvrhu a na snahu obmedziť vo vašom živote stres. V prospech zdravia.

Druhý bod je o niečo obsiahlejší. Zahŕňa rôzne aktivity, ktoré by ste počas mohli/mali urobiť, aby ste zo seba trochu stresu odbúrali.

Dýchanie

Častokrát si možno ani neuvedomujete, aké je dýchanie podstatné pre vašu psychickú a telesnú pohodu. Vedeli ste, že správnym dýchaním si môžete uvoľniť telo? A že správnym dýchaním sa dokonca dostanete aj do pohody?

Človek v strese má celé svalstvo napäté. Telo je pripravené stresovú situáciu zvládať a preto mobilizuje aj svaly a napne ich. Dosť dobre to vidieť aj na tvári. Preto by ste počas dňa mali každú hodinu zastaviť svoje myšlienky na jednu minútu a:

  • položiť si jednu ruku na hruď, druhú ruku na brucho
  • nadýchnuť sa zhlboka do brucha
  • a vydýchnuť dvakrát dlhšie ako bol nádych

Po minúte môžete prestať a vrátiť sa k predošlej činnosti. Vyskúšajte opakovať toto cvičenie každú hodinu. Účinky sa dostavia. Dokonca je to vhodné praktizovať aj pred spánkom, prípadne pri ťažkom zaspávaní.

Samozrejme, spôsobov relaxačného dýchania je mnoho. Nie všetky sa však dajú praktizovať za každých okolností a kdekoľvek. Preto sme vybrali práve túto, ktorá je použiteľná takmer vždy a všade.

Aromaterapia

Počuli ste už niekedy o aromaterapii? O využití vôni pri relaxe? Vyskúšajte si zakúpiť vonné sviečky, prípadne vonné oleje, ktoré môžete kvapnúť napríklad na vankúš alebo do aromalampy, a nechajte sa unášať príjemnou vôňou. Samozrejme, vône si dajte len toľko, aby vám to bolo príjemné, pretože pri nadmernom množstve by to mohlo mať nežiaduce účinky a to nepríjemnú bolesť hlavy. Vôňu zhlboka vdychujte a pomaly vydychujte.

Muzikoterapia

Ďalšia účinná metóda, ktorá využíva vašu obľúbenú hudbu k tomu, aby vás dostala do pokojového stavu. Vyskúšajte si jednoducho zapnúť slúchadlá, prípadne iné médium, ktoré prehrá vašu obľúbenú hudbu, ľahnite si na posteľ, zavrite oči, vystrite nohy, započúvajte sa do piesne a zhlboka dýchajte. Uvidíte to uvoľnenie, ktoré príde, ak to budete praktizovať pravidelne.

Meditácia a masáže

meditacia

Masáž tela dokáže uvoľniť svalstvo a s tým príde aj uvoľnenie mysle. Hneď sa na veci budete pozerať aj z iného uhla pohľadu ako predtým. No a meditácia zas prinesie vyrovnanosť vašej mysle a s tým príde aj vyrovnanosť vášho tela.

Prodetox Prodetox
Prodetox je jedinečný nápoj, ktorý obsahuje 25 špecifických látok na očistu a regeneráciu tela. Alebo chcem ešte prečítať recenziu.
Black Detox Black Detox
Vyskúšajte Black Detox Smoothies pri akútnych tráviacich problémoch s revolučným kokosovým uhlím. Alebo chcem ešte prečítať recenziu.

Pohyb

Jedným z účinných spôsobov ako sa zbaviť stresu je aj dostatok pohybu. Totižto pri pohybe sa do tela uvoľňujú endorfíny, hormóny šťastia, ktoré v človeku prirodzene vyvolávajú dobré pocity. Preto vybehnite do lesa, prípadne sa choďte prejsť s partnerom, kamarátmi, či štvornohým parťákom. Môžete zvoliť aj o niečo náročnejšiu alternatívu ako je napríklad bicyklovanie, plávanie, lyžovanie, tenis, alebo tímové športy ako je futbal, basketbal, volejbal. Prípadne sa vyberte počas víkendu alebo voľných dní na turistiku spoznávať krásy našej krajiny. Pravidelný každodenný aspoň 30 minútový pohyb pomôže ako vášmu telu, tak aj vašej duši.

Magnézium

Nie ste príliš veľký fanúšik tabletiek a liekov? Jeden výživový doplnok vo forme tabliet je však účinný. Ide o magnézium (Magnézium). Je to látka, ktorá je potrebná pri zvýšenej psychickej a fyzickej námahe, pretože vyživuje každú bunku tela. Mali by ste užiť jednu tabletu magézia na ráno. Jeho nedostatok má mnoho nepríjemných prejavov ako napríklad búšenie srdca, bolesti hlavy, nervozitu, zmätenosť, depresiu, zhoršený spánok, podráždenosť alebo tras končatín, či kŕče.

 

Ako účinne zvládať stres?
5 (100%) 2 votes

Vyjadri svoj názor